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lunes, 30 de marzo de 2009

Afortunado


Así me siento, mientras entinto una nueva página del tebeo, al escuchar, desde la ventana de la “Melchor Mombo Company”, la manifestación que ha tomado la calle. Son gentes de la cercana fábrica a la que la empresa ha engañado, no cumpliendo con las indemnizaciones pactadas y dejándoles sin trabajo ni dinero para afrontar los tiempos que se avecinan. Mi total e incondicional solidaridad con ellos.

Solo un pero, la próxima vez deberían avisarme de que íbamos a tener una mañana musical acompañados de cláxones, gritos y bocinas…

Portada para el proyecto “Rajastan” (2008).


Així em trobe, mentre entinte una nova pàgina del tebeo, al escoltar, des de la finestra de la “Melchor Mombo Company”, la manifestació que ha pres el carrer. Son gents de la propera fàbrica a la que l’empresa ha enganyat, no acomplint les indemnitzacions pactades i deixant-los sense treball ni diners per afrontar els temps que s’acosten. La meua total i incondicional solidaritat amb ells.

Sols un però, la propera vegada deurien avisar-me de que anavem a tenir un matí musical acompanyats de clàxons, crits i botzines...

Portada per projecte “Rajastan” (2008).

viernes, 27 de marzo de 2009

Día Mundial del Teatro

"La solución a l’affaire.

Os escribo desde el mundo donde los sueños permutan en realidad, donde las ilusiones experimentan una metamorfosis y adquieren cuerpo, donde las fantasías crean adicción. Os escribo rodeado de risas, emociones, de lucha, de sorpresas, de lágrimas, de fuerza, de pasión, de luz y de colores… Os escribo desde el mundo del gesto, y lo hago, para contaros el pasaje desconocido del pasado que acabó por traerme aquí.

Nacía tranquila la noche, esbozada de ideas. Por tres veces se escuchó el ronco sonido de un teléfono. Lo cogí. Al otro lado, una voz grave me encargaba un trabajo. Nada que no pudiese encarar con rapidez y liquidar con solvencia, y aún así, un yunque en el intelecto, recibía los golpes de un mensaje que anunciaba dificultades. Con sombrero de fieltro, gabardina y el sempiterno cigarro de tomillo en los labios, enfile la calle. Mi mano izquierda palpó bajo el brazo para confirmar que allí se encontraba mi lápiz. Con la tranquilidad de sentirme cubierto, inicié el caviloso paseo.
Tras recoger los datos del caso, la lógica me llevó a los lugares, a los espacios, donde intuía la guarida. Y los recorrí. Todos. De los ligeros a los contundentes. De los megalomaníacos a los antiguos. De los caídos bajo la abrumadora bota de la construcción a los reciclados por actividades de incierto futuro. Uno por uno. Sin dejarme ninguno a lo largo y ancho de la ciudad. Nombres que martilleaban en mi cabeza. Nombre de ahora y de antes. Evocadores, metafóricos, incitantes… Y al final, nada.
Desde detrás del ala del sombrero, entre el abstracto dibujo del humo de tomillo, miré a la viñeta que enmarcaba los hechos. Y sin apartar los ojos del espacio, buscaba en mi cerebro la palabra mágica. Escenario, corbata, bastidores, ciclorama, bambalina, atrezzo, acotación, monólogo, aparte, acto, escotillón, cuadro, escena, tragedia, comedia, drama... Y al final, nada.
Un paso en falso más y de pronto… Se abría el telón. Y allí estaban. Siempre. Siempre había alguien. Con sus vidas, problemas, alegrías o penas… Nada importaba. Estaban. Sin ningún pudor. Para entregarlo todo a los permanecían al otro lado, a los que les complementaban. Y lo vivían, con intensidad, con fervor. Y nos lo hacían vivir. Nos lo transmitían de arriba abajo, de un lado al otro del encantador espejo. Ya estaba casi, sí… Pero… Al final, nada.

Entonces, desde el rincón más modesto de aquel mundo, un viejo cómico, aquel que había hecho mofa de las supuestas cosas transcendentes, que se había enfrentado al poder, a la gente que se cree con derecho a decidir, y lo había hecho con sus armas, desde arriba del escenario, con humor, ironía, contundencia… El viejo cómico, digo, se acercó a mí, me tomo del brazo de forma amable pero firme, llevándome a la boca de la escena. Entonces, levantando el brazo para que lo vieran incluso desde el gallinero, me susurró al oído; ‘Amigo mío, todo cuanto ves a tu alrededor, es teatro, es decir, mentira”. Y apenas dicho esto, desapareció.
No hizo falta más. Me quedó claro. El encargo era tramposo. Quien me lo encargó tenía muy claro el que yo debía buscar, como debía hacerlo y hacia donde debía ir. Estaba encarrilado por mi propia libertad. Cerrarme a la lógica, esta vez era ilógico. Nada tenía importancia, nada parecía fundamental, y al mismo tiempo, todo resultaba importante e imprescindible. Daba igual la majestuosidad de un gran escenario que la modestia de un rincón en una pequeña plaza de pueblo. Daba igual el sortilegio del teatro negro que la ligereza de los títeres de hilo. Lo era también el clasicismo rompedor de una Trouppe de la Commedia dell’Arte, como la curiosidad de un circo de pulgas. Una producción avasalladora o un funambulismo en la calle. El entusiasmo de un grupo amateur o la seguridad de otro profesional. Era lo mismo tres actos que un cuadro, un monólogo que un mimo, unas bailarinas que un mago, un actor que una actriz…
No había otra. Despertar los sentidos, abrir corazón y alma, dejarse invadir, y que esta gran mentira nos poseyera. Y cada vez que nos sentáramos en una butaca, que el telón se desplegara ante nuestros ojos, los sentidos nos llevarían a vivir el mito, el rito, la magia. De lleno. A disfrutar, sin ninguna excusa, el TEATRO. Con mayúsculas. Y así se convertiría, si no más, en nuestro cotidiano viaje iniciático.
Apagando el cigarrillo con la puntera del zapato de piel y subiendo el cuello de la gabardina, las manos en los bolsillos, caminaba hacia el foro, mientras, detrás de mí, acompañado por unas notas musicales, caía el telón.

A Rubianes

Melchor Mombo."

Texto para el manifiesto local. Se leerá hoy en el Teatro Principal. Y para los que les dé pereza leer, añado un estudio de personaje para un nuevo proyecto (acabado de cocinar en el 2009).


La solució a l’affaire.

Us escric des del món on els somnis es permuten en realitat, on les il•lusions experimenten una metamorfosi per adquirir cos, on les fantasies creien adició. Us escric envoltat de riallades, d’emocions, de lluita, de sorpreses, de llàgrimes, de força, de passió, de llum i de colors… Us escric des del món del gest, i ho faig, per contar-vos un passatge desconegut del passat que acabà per portar-me ací.

Naixia tranquil•la la nit, esbossada d’idees. Per tres vegades s’escoltà el fosc so d’un telèfon. El vaig agafar. A l’altre costat, una greu veu, m’encomanava una tasca. Res que no pogués encarar amb rapidesa i liquidar amb solvència, i així i tot, una enclusa al intel•lecte rebia els cops d’un missatge que anunciava dificultats. Amb barret de feltre, gavardina i la sempiterna cigarreta de timó als llavis, vaig enfilar cap al carrer. La meua mà esquerra palpà sota el braç per confirmar que es trobava el meu llapis. Amb la tranquil•litat de sentir-me cobert, mamprengué el cavil•lós passeig. Després de recollir les dades del cas, la lògica em portà als llocs, als espais, on intuïa la guarida. I els vaig recorre. Tots. Dels llambriners als contundents. Dels megalomaniacs als anyencs. Dels caiguts sota l’aclaparadora bota de la construcció als reciclats per activitats de futur incert. Un per un. Sense deixar-me cap al llarg i ample de la ciutat. Noms que martellejaven al meu cap. Noms d’ara i d’abans. Evocadors, metafòrics, incitants... I a la fi, res. Des de darrere l’ala del barret, entre l’abstracte dibuix del fum de timó, mirava cap a la vinyeta que emmarcava els fets. I sense apartar els ulls de l’espai, recercava al meu cervell la paraula màgica. Escenari, corbata, bastidors, ciclorama, bambolina, atrezzo, acotació, monòleg, apart, acte, escotilló, quadre, escena, tragèdia, comèdia, drama... I a la fi, res. Un pas més en fals i de sobte... S’obria el teló. I aquí estaven. Sempre. Sempre hi havia algú. Amb les seues vides, problemes, alegries o penes... Res importava. Eren. Sense cap pudor. Per entregar-ho tot als que romanien a l’altre costat, als que els complementàvem. I ho vivien, amb intensitat, amb fervor. I ens ho feien viure. Ens ho transmetien de dalt a baix, d’un costat a l’altre de l’encisador espill. Ja era quasi, sí... Però... A la fi, res.

Aleshores, des del racó més modest d’aquell món, un vell còmic, aquell que havia fet mofa de les suposades coses transcendents, que s’havia enfrontat al poder, a la gent que es creu amb dret de decidir, i ho havia fet amb les seues armes, des de dalt l’escenari, amb humor, ironia, contundència... Un vell còmic, dic, s’apropà a mi, m’agafa del braç de forma amable però ferma, portant-me cap a la boca d’escena. Aleshores, alçant el braç per què el veieren fins i tot del galliner, em xiuxiuejà a l’oït; 'Amic meu, tot el que veus al teu voltant es teatre, és a dir, mentida'. I a penes dit açò, desaparegué.
No feu falta més. Em quedà clar. L’encàrrec era trampós. Qui m’ho encarregà tenia molt clar el que jo devia recercar, com ho devia fer i cap on devia anar. Estava encarrilat per la meua pròpia llibertat. Tancar-me a la lògica aquesta vegada era il•lògica. Res tenia importància, res semblava fonamental, i al temps, tot resultava important i imprescindible. Era el mateix la majestuositat d’un gran escenari que la modèstia d’un racó a una menuda plaça de poble. Era el mateix el sortilegi del teatre negre que la lleugeresa de les titelles de fil. Ho era també el classicisme trencador d’una Trouppe de la Commedia dell’Arte com la curiositat d’un circ de puces. Una producció aclaparadora o un funambulisme al carrer. El entusiasme d’un grup amateur o la seguretat d’un altre professional. Donava igual tres actes, que un quadre, un monòleg que un mim, unes dansarines que un bruixot, un actor que una actriu... No hi havia altra. Despertar els sentits, obrir cor i ànima, deixar-se envair, i que aquesta gran mentida ens posseïra. I cada vegada que seguérem a una butaca, que el teló es desplegués davant nostres ulls, els sentits ens durien a viure el mite, el ritu, la màgia. De ple. A gaudir, sense cap excusa, el TEATRE. Amb majúscules. I eixe seria, si no més, nostre quotidià viatge iniciàtic. Apagant la cigarreta amb la puntera de la sabata de pell i pujant el coll de la gavardina, les mans a les butxaques, caminava cap al fòrum, mentre, al meu darrere, acompanyat per unes notes musicals, queia el teló.

A Rubianes


Melchor Mombo.”


Text per al Manifest local. Es llegirà hui al Teatre Principal. I per als que es fa peresa llegir, afegeix un estudi de personatges per un nou projecte (acabat de cuinar al 2009).

miércoles, 25 de marzo de 2009

Older Temple!!!

“Older Temple!!!”, sí. Esas eran siempre las palabras de Khan, mi chófer en la India, cuando no sabía qué responder ante mi curiosidad sobre determinados edificios que se perfilaban ante nuestros ojos.

Diseño para mirador en recinto de leones asiáticos. Terra Natura (hacia el 2002). Si logro encontrar el dibujo original entre la montaña de papeles que generó esa aventura, también la colgaré por acá.


“Older Temple!!!”, sí. Eixes eren sempre les paraules de Khan, el meu xofer a la India, quan no sabia què respondre davant la meua curiositat al voltant de determinats edificis que es perfilaven davant els nostres ulls.

Disseny per mirador en recinte de lleons asiàtics. Terra Natura (cap al 2002). Si aconsegueix trobar el dibuix original entre la muntanya de papers que generà esta aventura, també la penjaré per ací.



martes, 17 de marzo de 2009

In The Moon

En la Luna, sí.

Así es como me descubro muchas veces sentado en mi silla giratoria. Y no es que lo haga yo, es que, en demasiadas ocasiones, son los otros pilotos los que así me hallan. Y la sensación que les queda es que estoy para una revisión, y que esas ensoñaciones no me traerán nada bueno.

Al final, lo que sucede, es que no necesito de los Dakota para volar. Puedo visitar lugares conocidos, reencontrarme con momentos de mi vida que, por un motivo u otro, quedaron atrás en el tiempo, pero que marcan con ritmo de mambo latidos en todas las cavidades de mi corazón.

Ilustración para libro de texto (2009).

A la Lluna, sí.

Així és com em descobreix moltes vegades segut a la meua cadira giratòria. I no és que ho faça jo, és que, en massa ocasions, son els altres pilots els que així em troben. I la sensació que els queda és que estic per una revisió, i que aquestos somnis no em portaran res de bo.

A la fi, el que succeeix, és que no necessite dels Dakota per volar. Puc visitar llocs coneguts, retrobar-me amb moments de la meua vida que, per un motiu o altre, quedaren darrere al temps, però que marquen amb ritme de mambo batecs a totes les cavitats del meu cor.

Il·lustració per llibre de text (2009).



jueves, 12 de marzo de 2009

En sus garras


Está ahí, al acecho. Nos espera tras cada esquina dispuesta a asestarnos su traicionero golpe. La tememos desde el momento aparece su silueta en lontananza. Y aunque no nos alcance, solo ver sus devastadores efectos en nuestro entorno, plegamos velas y nos retiramos temerosos y/o prudentes, a nuestros cuarteles de invierno, sin valorar que, la mejor forma de acabar con ella es ignorarla y lanzarse adelante, en busca de nuevas salidas, de ideas innovadoras…

Sí, el verdadero fin de las crisis es hacernos crecer.

Ilustración para libro de texto. Edicions Bromera (2009).


Està ací, a l’aguait. Ens espera darrere de cada cantó disposta a assestar el seu traïdor cop. Le temem des del moment apareix la seua figura al lluny. I encara que no ens abaste, sols veure els seus devastadors efectes al nostre entorn, pleguem veles i ens retirem temorosos i/o prudents, a les nostres casernes d’hivern, sense valorar que, la millor forma d’acabar amb ella és ignorar-la i llançar-se avant, a la busca de noves eixides, d’idees innovadores...

Sí, el verdader fi de les crisis és fer-nos créixer.

Il·lustració per llibre de text. Edicions Bromera (2009).

jueves, 5 de marzo de 2009

Jaipur Station

De entre todos mis periplos, una imagen permanecerá impresa en mi retina por toda la eternidad. Fue en la estación de ferrocarril de Jaipur, a punto de tomar un tren dirección noroeste, cuando frente a mí descendió, de un convoy recién llegado, una dantesca horda procedente de Dios sabe qué destino… Su aspecto y olor me trasladaron en el tiempo sesenta años atrás, para mostrarme de una pincelada el horror de los trenes judíos camino de los campos de exterminio.

Entintado de la página 42 de Rajastan (2009).


De entre els meus periples, una imatge romandrà impresa a la meua retina per tota l’eternitat. Fou a l’estació de ferrocarril de Jaipur, a punt d’agafar un tren direcció nord-oest, quan al davant de mi baixaren, d’un comboi acabat d’aplegar, una dantesca horda procedent de Deu sap quin destí. El seu aspecte i olor em traslladaren en el temps seixanta anys darrere, per mostrar-me d’una pinzellada el horror dels trens jueus camí dels camps d’extermini.

Entintat de la pàgina 42 de Rajastan (2009).