Datos personales/Dades personals

miércoles, 30 de junio de 2010

La primera regla de la comedia clásica


Mi vida se ha convertido en los últimos tiempos, que ya son eternos y prehistóricos tiempos, en una comedia de Lubitsch. La trama se limita a puertas que se abren y puertas que se cierran, y los personajes entran y salen de ellas para realizar sus acciones, tanto de forma evidente frente al espectador, como a modo de elipsis física tras dichas puertas, donde se supone suceden eventos vinculados a la narración. Lo peculiar de ello es que casi todo el tiempo vivo con la duda de hacia donde avanzará la película, pero al mismo tiempo, con la sensación de que, a pesar de las trabas de perversos guionistas, soy un personaje que con sus decisiones, más o menos acertadas, va construyendo una aventura inédita y apasionante.

Tinta para una de las páginas de “Al-Azraq” (2010). Como podéis ver, el cambio de estilo es significativo.

La meua vida s’ha convertit als darrers temps, que ja son eterns i prehistòrics temps, en una comèdia de Lubitsch. La trama es limita a portes que s’obrin i portes que es tanquen, i els personatges entrem i surten d’elles per realitzar les seues accions, tant de forma evident front a l’espectador, com a mode d’el·lipsis física darrere de dites portes, on es suposa que succeeixen esdeveniments vinculats a la narració. El peculiar d’allò és que quasi tot els temps visc amb el dubte de cap on avançarà la pel·lícula, però al mateix temps, amb la sensació de que, a pesar de les traves de perversos guionistes, sóc un personatge que amb les seues decisions, més o menys encertades, va construint una aventura inèdita i apassionant.

Tinta per una de les pàgines de “Al-Azraq” (2010). Com podeu vorer, el canvi d’estil es significatiu.

martes, 22 de junio de 2010

El Mundial desde la Company


“Tras el conciliador sueño, sigo con el lamento de lo visto ayer. Mi querencia por ver a los hondureños perseguir espectros, por disfrutar de la levedad en el toque, quedó asfixiada por estruendosas cargas de caballería bajo el clásico “A mi el pelotón Sabino, que los arrollo”…”

Otros comentarios sobre el evento, bajo el nick melchormombo, a diario y aquí.

Lápiz para las primeras páginas de la nueva versión de “Al-Azraq” (2010).


“Després del conciliador somni, segueix amb el lament pel vist ahir. La meua volença per vorer als hondurenys acaçar espectres, per gaudir de la levitat al toc, quedà asfixiada per estrepitoses càrregues de cavalleria sota el clàssic “A mí el pelotón Sabino, que los arrollo”.

Altres comentaris al voltant de l’event, baix el nick melchormombo, a diari i ací.

Llapis per les primeres pàgines de la nova versió de “Al-Azraq” (2010).

martes, 15 de junio de 2010

Experimentar

Sucede. Antes o después. Pero todos los “culo inquieto” pasamos por ello. A mí, que soy de talante tranquilo, me ha llegado más tarde, con la madurez. Otros, por su efervescencia, lo viven desde la temida pubertad. Algunos abandonan con el tiempo, otros siguen de por vida. El caso es que, de repente, nos ponemos a la búsqueda, entrando en caminos poco transitados, pensando que así vamos a hallar nuestra Cibola particular.

En los tiempos de la escuela de pilotos, hubo un instructor – que, por cierto, mostró cierta ojeriza conmigo – empeñado en que cambiase de estilo. Por aquel entonces, a mí lo que me interesaba era dominar todos los recursos a mi alcance y volar, solo volar. No me veía yo dando tumbos de un aparato a otro sin antes tener dominada por completo la disciplina. Por eso digo que soy tardío.

Pero todo llega y desde los “…ytantos” que he comenzado a experimentar y en toda misión encomendada busco nuevos caminos por los que transitar. Eso sí, en ocasiones con éxito y en otras estrellándome con estrepito.

Bocetos preliminares en busca del estilo adecuado para “Al-Azraq” (2010).

Passa. Abans o després. Però tots els “cul inquiet” passem per allò. A mi, que sóc de talant pausat, m’ha aplegat més tard, amb la maduresa. Altres, per la seua efervescència, ho viuen des de la temuda pubertat. Alguns abandonen amb el temps, altres segueixen de per vida. El cas és que, de sobte, ens posem a la recerca, entrant per camins poc transitats, pensant que així anem a trobar nostra Cibola pròpia.

Als temps de l’escola de pilots, hi hagué un instructor – que, per cert, mostrà certa malvolença amb mi – empenyorat en que canviés d’estil. Aleshores, a mi el que m’interessava era dominar tots els recursos al meu abast i volar, sols volar. No em veia jo tonant tombs d’un aparell a un altre sense abans tenir dominada per complet la disciplina. Per això dic que sóc tardà.

Però tot aplega i des dels “...itant” que he començat a experimentar i a tota missió encomanada recerque nous camins pels que transitar. Això sí, en ocasions, amb èxit i a altres estavellant-me amb estrèpit.

Esbossos preliminars a la busca de l’estil escaient per “Al-Azraq” (2010).

martes, 8 de junio de 2010

Gràcies, gracias, merci, thanks, obrigado, eskerrikasko, danke, شكرا, Díky, 谢谢, Tak, Bedankt, Ddiolch, Спасибо…

Este es un post de agradecimiento. Y no es porque sea un número nada especial – entre este diario de vuelos y el otro blog suman la extraña cifra de 421 entradas -, sino porque creo que ya es hora de que lo haga. ¡Que está más que bien haber aguantado tanto tiempo a este viejo piloto, hombre!

Así que, a todos cuantos pasáis puntual u ocasionalmente por la base, en busca de noticias sobre los pilotos y nuestros vuelos. A aquellos que, tras la iniciativa de alguien – creo que este señor - de colocar lo de “seguidores” aquí al lado, os habéis adherido a ello – a algunos os conozco en persona, a otros solo por vuestros perfiles de internet -. A los que hacéis comentarios y a los que no. A los que reserváis vuestras chanzas sobre mis post para nuestros encuentros en directo, y a los que me machacáis porque no he puesto tal o cual cosa. A los que leéis las entradas con detalle y a los que solo miráis los dibujines. A los que estáis de acuerdo y a los que discrepáis… A todos.

Porque por mucho que me diga que esto tan solo es un catálogo de mis obsesiones, sin vosotros no tendría ningún sentido.

Gracias por estar ahí. De corazón.

Pagina de “Brown Brown” (2009).

Aquest és un post d’agraïment. I no ho és perquè siga un número res especial – entre aquest diari del vols i l’altre blog sumen l’estranya xifra de 421 entrades -, si no perquè crec que ja és hora de que ho faça. Què està més que be haver aguantat tant de temps a aquest vell pilot, home!

Així que, a tots aquells que passeu puntual o ocasionalment per la base, a la recerca de noticies al voltant dels pilots i nostres vols. A aquells que, darrere l’iniciativa de algú – crec que aquest senyor – de col·locar el de “seguidors” ací al costat, us haveu adherit a allò – a alguns us conec en persona, a altres tan sols pels vostres perfils de internet -. Als que feu comentaris i als que no. Als que reserveu vostres xanxes al voltant dels meus post per nostres encontres en directe, i als que em matxuqueu perquè no he posat tal o tal altra cosa. Als que llegiu les entrades amb detall i als que sols mireu els dibuixets. Als que esteu d’acord i als que discrepeu... A tots.

Perquè per molt que em diga que açò tan sols és un catàleg de les meues obsessions, sense vosaltres no tindria cap sentit.

Gràcies per estar aquí. De cor.

Pàgina de “Brown Brown” (2009).

miércoles, 2 de junio de 2010

Lo que haríamos los de los tebeos con las rebajas de las subvenciones del cine


Se quejan los de la industria del cine - ¿industria o cultura? - de que las subvenciones máximas para una ”pelí” han descendido de dos (2) a un millón y medio (1.5) de euros. Se quejan y no soy yo quien para decirles que no lo hagan, pero

…hago números y veo que, con lo que les quedaría a ellos para una (1) de esas películas, cuarenta y cinco (45) autores de tebeos - o novelas gráficas por aquello de que hablamos de subvenciones de cultura - podríamos dedicar ocho meses de nuestra vida, con SS.SS. incluida, a perpetrar cuarenta y cinco (45) álbumes estándar.

Además, podríamos lanzar de cada uno de esos cuarenta y cinco (45) álbumes, ocho mil (8.000) ejemplares. Dedicar tres mil (3.000) de ellos a bibliotecas, universidades e institutos, y poner los otros cinco mil (5.000) a la venta en librerías tradicionales y grandes superficies. Si consiguiéramos agotar la edición – utopía, ok -, el autor cobraría otros seis mil (6.000) por derechos, los libreros dieciocho mil (18.000) por su trabajo, los distribuidores doce mil (12.000) por el suyo, y revertir el resto hacia los organismos públicos.

Así las cuentas - de la lechera, ya lo sé – el coste final de la operación para las arcas del Estado, sería de cuatrocientos veinte mil (420.000) euros, o sea, menos de la tercera parte de la subvención inicial. Y todo esto, tras haber pagado religiosamente a imprenta, editor y maquetista con sus correspondientes SS.SS.

Y así, con las obras teatrales, la poesía, los cuentos infantiles y mil cosas más.

Pero claro, no somos los del cine. Somos pequeños, y sobre todo, nos da pereza quejarnos.

Página del álbum Rajastan (2005-2009). Inédito.

Es queixen els de la industria del cinema – industria o cultura ? – de que les subvencions màximes per una “pel·li” han baixat de dos (2) a un milió i mig (1.5) d’euros. Es queixen i no seré jo qui per dir-los que no ho facen, però...

...faig números i veig que, amb el que els quedaria a ells per una (1) d’eixes pel·lícules, quaranta i cinc (45) autors de tebeus – o novel·les gràfiques per allò de que parlem de subvencions de cultura – podríem dedicar huit mesos de nostra vida, amb SS.SS. inclosa, a perpetrar quaranta i cinc (45) àlbums estàndard.

A més, podríem llançar de cadascun d’eixos quaranta i cinc (45) àlbums, huit mil (8.000) exemplars. Dedicar tres mil (3.000) d’ells a biblioteques, universitats i instituts, i posar els altres cinc mil (5.000) a la venda a llibreries tradicionals i grans superfícies. Si aconseguirem esgotar l’edició – utopia, ok -, l’autor cobraria altres sis mil (6.000) per drets, els llibrers divuit mil (18.000) pel seu treball, els distribuïdors (12.000) pel seu, i revertir la resta cap als organismes públics.

Així els comptes – de la lletera, ja ho sé – el cost final de l’operació per les arques de l’Estat, seria de quatre-cents vint mil (420.000) euros, o siga menys de la tercera part de la subvenció inicial. I tot açò, després d’haver pagat religiosament a impremta, editor i maquetista amb la corresponent SS.SS.

I així, amb obres teatral, poesia, els contes infantils i mil coses més.

Però clar, no som els del cinema. Som menuts, i sobre tot, ens dona peresa queixar-nos.

Pàgina de l’àlbum Rajastan (2005-2009). Inèdit.