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martes, 15 de septiembre de 2009

Subvenciones

La pasta, la pública o la colectiva, que se parecen pero no son lo mismo, se usa de forma indiscriminada porque nadie acostumbra a pedir cuentas desde la movida de “El Gran Capitán” cuanto menos.

Parece que los del otro lado, con honrosas excepciones, tienden a obviar ciertos excesos por temor a que alguien pueda, en algún momento futuro, sacarles a ellos los colores por otros usos similares. Así, los paganos solo podemos - además de intentar ser lo menos paganos posible - abrir ojos como platos ante ciertos dispendios “faraoniles” que los gestores de la sociedad ofrecen sin la demanda previa de los votantes.

Por eso, cuando un organismo oficial propone una coproducción con la intención de promover un acto cultural pero con el “pero” de recuperar su inversión – toda o parte -, quedamos asombrados - y algo contrariados, es cierto - de que ese dinero no sea a fondo perdido.

Una reflexión posterior, nos lleva a pensar que, si todas las propuestas tuvieran ese carácter, el dinero público serviría como motor de proyectos e incluso como amortiguador de pequeños fracasos, pero nunca como sopa boba para más de un listo que vive de todo tipo de subvenciones.

Una tercera vía, que hoy no viene a cuento, es la que lleva, bajo dictado, a entes públicos a ofrecer contratos suculentos a particulares con un fondo de armario que contiene suculentos datos de “Bigotes, Gürtels, SastresCamps y demás”, para que se eviten el trabajo de airearlo en los medios.


Esbozos de vestuario para el proyecto “Eiximenis, el viatger de les mil paraules” (2009). Muy pronto en los teatros de la Comunidad Valenciana.



La pasta, la pública i la col·lectiva, que es semblen però no son el mateix, s’utilitza de forma indiscriminada perquè ningú acostuma a demanar contes des de la moguda de “El Gran Capitán” a lo manco.

Sembla que els de l’altre costat, amb honroses excepcions, tendeixen a obviar certs excessos per temor a que algú puga, en algun moment futur, traure’ls a ells els colors per usos similars. Així, els pagadors sols podem – a més de ser el menys pagadors possible – obrir ulls com a plats davant certs dispendis “faraonils” que els gestors de la societat ofereixen sense la demanda prèvia dels votans.

Per això, quan un organisme oficial proposa una coproducció amb la intenció de promoure un acte cultural però amb el “però” de recuperar la inversió – tota o part -, quedem esbalaïts – i una mica contrariats, és cert – de que eixos diners no estiguen a fons perdut.

Una reflexió posterior, ens porta a pensar que, si totes les propostes tingueren eixe caràcter, els diners públics servirien com motor de projectes i inclús com amortidor de petits fracassos, però mai com sopa bova per més d’un sabut que viu de tot tipus de subvencions.

Una tercera via, que hui no ve a conte, és la que porta, sota dictat, a ens públics a oferir contractes suculents a particulars amb un fons d’armari que conté suculentes dades de “Bigotes, Gürtels, SastresCamps i demés” per que s’estalvien la feina d’airejar-los als mitjans.


Esboç de vestuari pel projecte “Eiximenis, el viatger de les mil paraules” (2009). Molt prompte als teatres de la Comunitat Valenciana.

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