Datos personales/Dades personals
Yendo por el mundo... / Anant pel món...
Buscar este blog
viernes, 28 de febrero de 2014
martes, 25 de febrero de 2014
Es hora de repoblar…
Este próximo domingo es el día
del árbol. Yo no soy ningún paradigma de la defensa de la Naturaleza. Para mí
está ahí y es suficiente. La disfruto en contadas ocasiones, por pereza
seguramente, pero cuando salgo a dar un paseo por el monte – trekking lo llaman
los modernos – siento una libertad muy distinta a la que gozo en mis días en el
estudio.
Aún y con todo, no dejo de
reconocer la inmensa tarea que los ecologistas realizan como una especia de
Pepito Grillo de la sociedad, y aplaudo a rabiar cuando las decisiones de los
jueces les dan la razón frente a los intereses de los poderosos que piensan que
todo es suyo.
Cartel para el día del árbol
(2014).
Aquest proper diumenge és el
dia del arbre. Jo no sóc cap paradigma de la defensa de la Natura. Per mi està
aquí i és prou. Gaudeix d’ella en contades ocasions, per peresa segurament,
però quan eix a fer un passeig per la serra – trekking diuen els moderns –
trobe una llibertat molt distinta a la que em complau els meus dies a l’estudi.
Encara així, no deixe de
reconèixer la immensa tasca que els ecologistes fan com una mena de Pepito
Grillo de la societat, i aplaudeix d’allò més quan les decisions dels jutges
els donen la raó front als interessos dels poderosos que pensen que tot és seu.
Cartell
pel dia del arbre (2014).jueves, 20 de febrero de 2014
Pau i Pebrella (I)
¿Quienes son? ¿Alguien los
conoce? Quizás todavía no, pero muy pronto iniciaran su andadura y seguro que
nadie querrá perderse los consejos de esta dispar pareja. Porque, ¿no sienten ni
pizca curiosidad por saber qué circunstancias unen a un sabelotodo de pocos años,
con una disparatada ardilla de más de dos metros de altura?
"Pau i Pebrella"
personajes para tebeo de educación cívica (2014).
Qui
són? Algú els coneix? Tal volta encara no, però més prompte que tard iniciaran
el seu camí i segur que ningú voldrà perdre's els consells de tan dispar
parella. Perquè, no senten ni una mica de curiositat per saber quines
circumstàncies uneixen a un setciències de pocs anys amb un desgavellat
esquirol de més de dues metres d'alçada?
"Pau
i Pebrella" personatges per tebeo d'educació cívica (2014).
viernes, 7 de febrero de 2014
¿Niños y Naturaleza? Imposible decir no
He sido mercenario en ocasiones, ¿y
quién no? Trabajo de encargo, claro.
Pero no por ello siempre despreciable. Menos si quien te lo pide, el cliente, accede
a que manejes los recursos, a que
experimentes, a que pongas de ti mismo en el proyecto. Entonces salen
resultados frescos, creativos, con tus obsesiones de fondo, sí, pero no son tan
evidentes para que las encuentren. Así que no hay porque negarse. No en los
tiempos que corren. Y si, además, no te obligan a detener por completo la
maquinaria en marcha de ese gran proyecto que siempre piensas será el
definitivo...
Pues eso.
Esbozos de personajes para un
nuevo vuelo (2014).
He estat mercenari en
ocasions, i qui no?Treball d’encàrrec, clar. Però no per allò sempre menyspreable.
Menys si qui t’ho demana, el client, accedeix a que maneges els recursos, a que
experimentes, a que poses de tu mateix al projecte. Aleshores ixen resultats
frescos, creatius, amb les teues obsessions de fons, sí, però no son tan
evident com per que les troben. Així que no hi ha perquè negar-se. No als temps
que corren. I si, a més, no t’obliguen a detenir per complet la maquinària en
marxa d’eixe gran projecte que sempre penses serà el definitiu...
Doncs això.
Esbossos de personatges per
un nou vol (2014).
miércoles, 22 de enero de 2014
Admiración eterna por Rodriguez
He visto el documental “Searching
For Sugar Man” y he quedado impresionado. Tanto por su forma, como, en
especial, por su contenido. La manera en que el ARTISTA – sí, podemos utilizar
las mayúsculas en todas y cada una de las letras – afronta la vida, lo que le
queda de ella, desde una vejez admirable, desde una existencia casi espartana,
sin rencores por lo sucedido, sin buscar recuperar ningún tiempo perdido… ¡Uf!
Me lleva pensar en tantos
mediocres –me incluyo – que solo viven con el referente de su obra como si se
tratase del centro del universo. De tanto tipo que se siente por encima de los
demás – ahí no me incluyo - cuando su trabajo no es más que un refrito de
anteriores, una burda copia en la que aparece más la mimética que el atrevimiento,
la habilidad con la mano que el talento, la seguridad de lo hecho que el riesgo
de la innovación…
¡Cuanta sabiduría, Rodriguez! Nos
das una lección de vida de la que yo acabo de aprender mucho. Y no es que mi
pensamiento, mi línea vital, estuviese muy lejos de lo que vemos en él.
Simplemente es que, a veces, olvido lo que realmente me interesa y salgo a
buscar hitos que, de ninguna manera, merecen la pena.
Opción a plumilla desechada de una página de “El
4208 de Mauthausen” (2014).
He vist el documental
“Searching for Sugar Man”i he quedat impressionat. Tant per la seua forma, com,
en especial, pel seu contingut. La forma en que l’ARTISTA – sí, podem utilitzar
les majúscules en totes i cadascuna de les seues lletres – afronta la vida, el
que li queda d’ella, des de una vellesa admirable, des d’una existència quasi
espartana, sense rancors per passat, sense buscar recuperar cap temps perdut...
Uf!
Em porta a pensar en tants
mediocres – m’inclou – que sols viuen amb el referent de la seua obra com si es
tractés del centre de l’univers. De tant de tipus que es creu per damunt dels
demés – açò no m’inclou – quan la seua obra no és més que un recalfat
d’anteriors, una burda còpia a la que apareix més la mimètica que l’atreviment,
l’habilitat amb la ma que el talent, la seguretat del fet que el que el risc de
la innovació.
Quanta saviesa, Rodriguez!
Ens dones una lliçó de vida de la que jo acabe d’aprendre molt. I no és que el
meu pensament, la meua línea vital, estigués molt lluny del que veiem en ell.
Simplement és que, de vegades, oblide el que realment m’interessa i ix a
recercar fites que, de cap manera, paguen la pena.
Opció a plomilla rebujada d'una pàgina de “El 4208 de Mauthausen”(2014).
miércoles, 15 de enero de 2014
Pobre de aquel que se mantenga eternamente firme en sus convicciones
Sí, no tengo vergüenza en
decirlo. He vuelto a cambiar de opinión. Si los vaivenes de mi acomodada vida
no son tan radicales como para llevarme a la barricada y exponer el pecho a la
granizada de los esbirros del poder, sí, al menos, alientan a cambiar pequeñas
cosas en mi entorno más íntimo.
Lo que hace un par de años - ¡uf,
como vuela el tiempo! – era una historia alrededor de un viaje en el Transiberiano
mezcla de Cartoon e ínfulas modernas, se ha transfigurado, por arte del birlibirloque,
en una búsqueda interior de los porqués del amor dual.
Ahora sí creo que este tebeo, que
avanza a golpes de inspiración – otra novedad en mí, no querer tenerlo todo amarrado
–, ha encontrado su tono justo.
Página de “La Era de Acuario” (2013).
Sí, no tinc cap vergonya en
dir-ho. He tornat a canviar d’opinió. Si els vaivens de la meua acomodada vida
no son tan radicals com per portar-me a la barricada i exposar el pit a la granissada
dels esbirros del poder, sí, al menys, m’encoratgen a canviar petites coses al
meu entorn més íntim.
El que fa un parell d’anys –
uf, com vola el temps! – era una història al voltant d’un viatge al Transsiberià
barreja de Cartoon i ínfules modernes, s’ha transfigurat, per art d’encantament,
en una recerca interior dels perquès de l’amor dual.
Ara sí crec que aquest
tebeo, que avança a cops d’inspiració – altra novetat en mi, no voler tindre-ho
tot ben nugat -, ha trobat el seu to just.
Pàgina de “La Era de
Acuario” (2013).
martes, 31 de diciembre de 2013
Noticias “cool” para un fin de año “hot”
Ya está en marcha la
recuperación. Al menos eso dicen Mariano y sus acólitos. Yo por si acaso me
tapo bien y espero la siguiente tormenta – ya, ya se que la manta es corta y el
piloto bien largo pero es que me dibujaron así -.
La cosa es que, sin hacer mucho
caso del mundo más allá del mundo propio – y ahí, amigos y amigas estáis todos
incluidos -, yo sigo mi combate en todos los frentes abiertos.
Recapitulo – por mí mismo porque
ya sé que vosotros andáis todavía más perdidos que yo -; “Al-Azraq” seguirá en
busca de editor allende de nuestras fronteras. Si alguien se interesa por acá,
tampoco va a haber problemas en llegar a un acuerdo. “El 4208 de Mauthausen”
sigue avanzando – a menor ritmo del deseado y ese es uno de los propósitos de
año nuevo -. “La herencia del mar” también avanza. Ésta lo hace tan rápido que
he tenido que parar a ver que me voy dejando por el camino. “La nuit de la clandestinité” se ha tomado un respiro porque no llega a verse tan bella en el
espejo. Y ya hay cuatro vuelos programados para el 2014 que, si sumamos la
deuda pendiente, arreglaran las alubias de la base una temporadita.
Y entre todas estas tonterías, busco
un hueco para pasar al noble Arte de la pintura. Y es que a mi edad, una
exposición, con su vino de honor, sus señoras ensortijadas y sus magnates de petróleo,
es casi una necesidad. Eso sí, que nadie espere un Jackson Pollock festivo o un
Pieter Brueghel de la montaña porque se quedará despagado.
Ahora ya, abróchense los
cinturones, el 2014 será movido.
Página para “El 4208 de
Mauthausen” (2013).
Ja està en marxa la
recuperació. Al menys això diuen Mariano i els seus acòlits. Jo per si de cas
em tape i espere la següent turmenta – ja, ja sé que la manta és curta i el
pilot ben llarg però es que em varen dibuixar així -.
La cosa és que, sense fer
massa cas del món més enllà del món propi – i aquí, amics i amigues, esteu tots
inclosos -, jo segueixo el meu combat a tots els fronts oberts.
Recapitule – per mi mateix
que ja sé que vosaltres aneu encara més perduts que jo -; “Al-Azraq” seguirà a
la recerca d’editor més enllà de les nostres fronteres. Si algú s’interessa per
ací, tampoc hi haurà problema d’aplegar a un acord. “El 4208 de Mauthausen”
segueix avançant – a menor ritme del desitjat i aquest és un dels propòsits d’any
nou -. “La herencia del mar” també avança. Aquesta ho fa tan ràpid que he
tingut que aturar-me per vorer que vaig deixant-me pel camí. “La nuit de laclandestinité” s’ha pres un respir perquè no aplega a veure’s tan bella a l’espill.
Ja hi ha quatre vols programats pel 2014 que, si sumem el deute pendent,
arreglaran els fesols a la base una temporadeta.
I entre totes aquestes
tonteries, busque un espai de temps per passar al noble Art de la pintura. I és
que a la meua edat, una exposició, amb el seu vi d’honor, les seues senyores caragolades
i els seus magnats del petroli, és quasi una necessitat. Això sí, que ningú
espere un Jackson Pollock festiu o un Pieter Brueghel de la muntanya perquè es
quedarà més despagat que una mona.
Ara ja, corden els seus cinturons,
el 2014 serà mogut.
Pàgina
per “El 4208 de Mauthausen” (2013).jueves, 19 de diciembre de 2013
Crisis de identidad
Me hallo en el epicentro de la
tormenta de una de esas crisis de identidad en las que, periódicamente, me veo
inmerso. A las dudas de hacia donde dirigir los proyectos generados, se unen
las que me provoca la solución gráfica de mi última misión.
En otro tiempo, cuando era más
joven, más atrevido, más inconsciente, me hubiese dejado llevar y hubiese
tirado hacia delante disparando a discreción. Hoy, con la prudencia – o el temor – que dan los años, con
las pocas balas que me quedan en la recámara, estoy dando una y mil vueltas a
cada raya que lanzo sobre el papel. Del bitono con trama mecánica he pasado a
la acuarela y de ésta, de nuevo al color electrónico. Ahora dudo con el tipo de
entintado; limpio con el pincel, con mucha masa negra, con plumilla y tramados…
Si a esto uno mi actual facilidad
para la dispersión…
La misma página en sus dos
versiones (2013).
En m trobe a l’epicentre de
la turmenta d’una d’eixes crisis d’identitat a les que, periòdicament, em trobe
immers. Als dubtes de cap on dirigir els projectes generats, s’uneixen els que
em provoca la solució gràfica de la meua darrera missió.
En altre temps, quan era més
jove, més atrevit, més inconscient, m’haguera deixat portar i hagués tirat
endavant disparant a discreció. Hui, amb la prudència – o el temor _ que donen
els anys, amb les poques bales que em queden a la recambra, estic donant una i
mil voltes a cadascuna de les ratlles que llance al paper. Del bitò amb trama
mecànica he passat a l’aquarel·la i d’aquesta, de nou al color electrònic. Ara
dubte amb el tipus d’entintat; net amb pinzell, amb molta massa de negre, amb
plomí i tramats...
Si a açò afegim la meua
facilitat actual per la dispersió...
La
mateixa pàgina a les seues dues versions (2013).martes, 19 de noviembre de 2013
Están aquí aunque no queramos creerlo
A pesar que la función de “la” televisión
autonómica – nunca conseguí considerarla “nuestra” – estuviese en las antípodas
de los parámetros que todos hubiésemos deseado - proteger y difundir nuestra
lengua, cultura y tradiciones, e informar objetivamente –, su cierre es
comparable a la quema de libros en el Bebelplatz de Berlín. También
la sobreprotección a banqueros y grandes empresarios, o el facilitar mano de
obra barata y con, cada vez, menos derechos, son aspectos ya vividos en la
historia de la Europa del pasado siglo.
¿Están de nuevo
entre nosotros? No seamos ilusos. Jamás se habían ido. Los más radicales de entre
ellos, están convencidos de que el país es suyo y actúan como tal. Convencidos
de que los años en que gobiernan “los otros”, se trata de un accidente pasajero
y que cuando están ellos al frente se abre la veda para, como en un cortijo
propio, cazar impunemente.
Sigo probando con la acuarela. Si
bien estoy contento con los resultados en papel, no sucede lo mismo en su
traslación a la pantalla. Igual debería agenciarme un scanner algo mejor.
Esbozo para el tebeo en marcha (2013).
Malgrat que la funció de “la”
televisió autonòmica – mai vaig aconseguir considera-la “nostra” – estigués a
les antípodes dels paràmetres que tothom hagués desitjat – protegir i difondre
la nostra llengua, cultura i tradicions, i informar objectivament -, el seu
tancament és comparable a la crema de llibres al Bebelplatz de Berlin. També la
sobreprotecció a banquers i grans empresaris, o el facilitar ma d’obra barata i
amb cada vegada menys drets, son aspectes ja viscuts a la història de l’Europa
del passat segle.
Estan de nou entre nosaltres?
No siguem il·lusos. No se’n havien anat. Els més radicals d’ells, estan
convençuts que el país és seu i actuen com si així fos. Convençuts que els anys
en que governen “els altres”, es tracta d’un accident passatger i que quan
estan ells al front, s’obri la veda per, com a un mas propi, caçar impunement.
Segueix provant amb l’aquarel·la.
Si be estic content amb els resultats amb paper, no succeeix el mateix amb la
translació a la pantalla. Tal volta deuria agenciar-me un escàner una mica
millor.
Esbós per tebeu en marxa
(2013).
martes, 12 de noviembre de 2013
Acuarela a Mauthausen
Todavía no estoy por completo
decidido - quiero ver como quedan unos toques de postproducción “photoshopera”
- pero la propuesta en la que estoy enfrascado quiero resolverla con acuarela.
Aunque solo sea por aquello de volver a deslizar el pincel húmedo por el rugoso
papel y ver como la mancha toma forma… A ver que sale.
Pruebas de color (2013).
Encara no estic per complet
decidit - vull vorer com queden uns tocs de postproducció “photoshopera – però la
proposta a la que estic enfarinat vull resoldre-la amb l’aquarel·la. Encara que
sols siga per allò de tornar a fer lliscar el pinzell humit pel rugós paper i
vorer com la taca agafa forma... A vorer que ix.
Proves de
color (2013). jueves, 7 de noviembre de 2013
Arròs i Titelles III
Como hace un par de años,
estoy redactando las crónicas de una propuesta hechizante. Durante esta semana,
se celebra un modesto festival de títeres para niños. Cuatro días, cuatro
espectáculos y cerca de un millar de escolares – entre 3 y 9 años - pasarán por
el teatro Principal de Alcoy.
Si el ver espectáculos siempre me
atrae, verlos acompañado de niños – el entorno en que más cómodo me siento – es
un placer inenarrable.
Para el que le apetezca leer como
van las cosas, aquí lo iremos publicando puntualmente.
Ilustración para cuento infantil
– inédita - (2009).
Com fa un parell d’anys,
estic redactant les cròniques d’una proposta encisadora. Al llarg d’esta
setmana, es celebra un festival de titelles per xiquets. Quatre dies, quatre
espectacles i prop d’un miler d’escolars – entre 3 i 9 anys – passaran pel
Teatre Principal d’Alcoi.
Si veure espectacles sempre
m’atrau, veure’ls acompanyat de xiquet – l’entorn en que més còmode em trobe –
és un plaer inenarrable.
Per si algú li abelleix
llegir com val les coses, ací ho anirem publicant puntualment.
Il·lustració
per conte infantil – inèdita – (2009).
Suscribirse a:
Entradas (Atom)
Archivo del blog/ Arxiu del blog
-
►
2016
(12)
- ► septiembre (1)
-
►
2015
(27)
- ► septiembre (3)
-
►
2014
(31)
- ► septiembre (1)
-
►
2013
(42)
- ► septiembre (2)
-
►
2012
(42)
- ► septiembre (3)
-
►
2011
(58)
- ► septiembre (5)
-
►
2010
(73)
- ► septiembre (6)
-
►
2009
(76)
- ► septiembre (7)
-
►
2008
(106)
- ► septiembre (9)
Etiquetas
- A vuela pluma (74)
- animación (3)
- App (4)
- Audiovisual (4)
- Carteles (15)
- Cuentos (12)
- Dirección artística (29)
- Diseno de producción (5)
- Diseño de vestuario (16)
- Diseño textil (5)
- Escenografía (7)
- Fotografía; Diseño (62)
- Gastronomía (4)
- Guión (9)
- Hackers (6)
- Ilustración (97)
- Interiorismo (10)
- Mascotas (5)
- Novela (3)
- Periodismo (47)
- pintura (5)
- Señalética (2)
- Solidaridad (8)
- Storyboard (7)
- Teatro (15)
- Tebeos (124)
- Tematización (10)
- Tienda (3)