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Yendo por el mundo... / Anant pel món...

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miércoles, 2 de abril de 2014

¡Se alza el telón!

Después de mil y un vaivenes, ya está listo.
En dos matinales, este mismo viernes y aquí, se estrena la segunda parte del espectáculo infantil "Sr. Lletraferida", y cuyo original nombre es "Sr. Lletraferida 2.0". 
Les espera una larga gira que lo llevará a los confines del imperio.
Estás gentes lo han hecho posible y, además, con muy buen tino.
El texto original y la parte gráfica corren de mi cuenta.

Ya saben, si tienen espíritu infantil y para cerca de su casa, no se la pierdan.
Ilustración para cuaderno didáctico (2014).
  
Després de mil i un vaivens, ja està a punt.
En dues matinals, aquest mateix divendres i ací, s’estrena la segona part de l’espectacle infantil “Sr. Lletraferida”, de nom tan original com “Sr. Lletraferida 2.0”.
Els espera una llarga gira que els portarà als confins del imperi.
Aquestes gents ho han fet possible y, a més, amb molt encert.
El text original i la part gràfica corren del meu compte.

Ja saben, si tenen esperit infantil i para prop de les seues cases, no la deixen escapar.
Il·lustració per quadern didàctic (2014). 

viernes, 28 de marzo de 2014

Perdido en el triángulo de las Bermudas


Ahí ando. Con la adrenalina disparada, con evidentes síntomas de agotamiento, más mental que físico, y con las pulsaciones a mil, sigo avanzando en la última misión encomendada.
Como en la pintura, donde cada pincelada por si sola expresa pero no define, así está ahora un proyecto, desgajado en mil y una vías y que en estos próximos diez días debe tomar consistencia.
De ello depende la salud de este viejo piloto y el maltrecho prestigio de The Company.
Esbozos rápidos de ideas para ambientación (2014).
  
Aquí estic. Amb l’adrenalina disparada, amb evident símptomes d’esgotament, més mental que físic, i amb les pulsacions a mil, segueix avançant a la darrera missió encomanada.  
Com a la pintura, on cada pinzellada per sis sols expressa però no defineix, així està ara un projecte, esqueixat en mil i una via i que en aquestos propers deu dies due agafar consistència.
D’açò depèn la salut d’aquest vell pilot i el malparat prestigi de The Company.
Esbossos ràpids de idees per ambientació (2013-2014).

miércoles, 19 de marzo de 2014

Igual que en la yenka


Como en el trasnochado baile pop, aquí andamos “izquierda, derecha, adelante, detrás, un, dos, tres…”, cambiando y volviendo a cambiar elementos, ubicaciones, colores… Y todo ello de modus propio, sin que nadie externo a The Company, haya posado todavía sus ojos en la propuesta.    
Esbozos para tematización (2014).
  
Com al passat de moda ball pop, ací anem “esquerra, dreta, endavant, arrere, un, dos, tres...”, canviant i tornant a canviar elements, ubicacions, colors... I tot allò de modus propi, sense que ningú extern a “The Company”, haga posat encara els seus ulls a la proposta.
Esbós per tematització (2014).

lunes, 10 de marzo de 2014

Retorno al pasado

Como en el clásico de Tourneur, hay momentos en la vida en que el pasado regresa a ajustar cuentas.
Después de casi nueve años, emprendo una nueva misión en territorio conocido, y lo hago más experimentado, igual de ilusionado y mucho menos inocente. Veremos en qué acaba todo, claro, pero cuando recorro espacios en su día imaginados, observo rincones que siguen dando bien el pego.
Calle de Namastepur, Terra Natura (2000-2005).
  
Com al clàssic de Tourneur, hi ha moments a la vida en que el passat torna a ajustar comptes.
Després de quasi nou anys, mamprenc una nova missió a territori conegut, i ho faig més experimentat, igual de il·lusionat i molt menys innocent. Vorem en que queda tot, clar, però quan recòrrec espais al seu dia imaginats, observe racons que continuen ensarronant.

Carrer de Namastepur, Terra Natura (2000-2005). 
  

martes, 25 de febrero de 2014

Es hora de repoblar…

Este próximo domingo es el día del árbol. Yo no soy ningún paradigma de la defensa de la Naturaleza. Para mí está ahí y es suficiente. La disfruto en contadas ocasiones, por pereza seguramente, pero cuando salgo a dar un paseo por el monte – trekking lo llaman los modernos – siento una libertad muy distinta a la que gozo en mis días en el estudio.
Aún y con todo, no dejo de reconocer la inmensa tarea que los ecologistas realizan como una especia de Pepito Grillo de la sociedad, y aplaudo a rabiar cuando las decisiones de los jueces les dan la razón frente a los intereses de los poderosos que piensan que todo es suyo. 
Cartel para el día del árbol (2014).
  
Aquest proper diumenge és el dia del arbre. Jo no sóc cap paradigma de la defensa de la Natura. Per mi està aquí i és prou. Gaudeix d’ella en contades ocasions, per peresa segurament, però quan eix a fer un passeig per la serra – trekking diuen els moderns – trobe una llibertat molt distinta a la que em complau els meus dies a l’estudi.
Encara així, no deixe de reconèixer la immensa tasca que els ecologistes fan com una mena de Pepito Grillo de la societat, i aplaudeix d’allò més quan les decisions dels jutges els donen la raó front als interessos dels poderosos que pensen que tot és seu.
Cartell pel dia del arbre (2014).

jueves, 20 de febrero de 2014

Pau i Pebrella (I)

¿Quienes son? ¿Alguien los conoce? Quizás todavía no, pero muy pronto iniciaran su andadura y seguro que nadie querrá perderse los consejos de esta dispar pareja. Porque, ¿no sienten ni pizca curiosidad por saber qué circunstancias unen a un sabelotodo de pocos años, con una disparatada ardilla de más de dos metros de altura?
"Pau i Pebrella" personajes para tebeo de educación cívica (2014).
  
Qui són? Algú els coneix? Tal volta encara no, però més prompte que tard iniciaran el seu camí i segur que ningú voldrà perdre's els consells de tan dispar parella. Perquè, no senten ni una mica de curiositat per saber quines circumstàncies uneixen a un setciències de pocs anys amb un desgavellat esquirol de més de dues metres d'alçada?
"Pau i Pebrella" personatges per tebeo d'educació cívica (2014).

viernes, 7 de febrero de 2014

¿Niños y Naturaleza? Imposible decir no


He sido mercenario en ocasiones, ¿y quién no?  Trabajo de encargo, claro. Pero no por ello siempre despreciable. Menos si quien te lo pide, el cliente, accede a que manejes los recursos, a que experimentes, a que pongas de ti mismo en el proyecto. Entonces salen resultados frescos, creativos, con tus obsesiones de fondo, sí, pero no son tan evidentes para que las encuentren. Así que no hay porque negarse. No en los tiempos que corren. Y si, además, no te obligan a detener por completo la maquinaria en marcha de ese gran proyecto que siempre piensas será el definitivo...
Pues eso.   
Esbozos de personajes para un nuevo vuelo (2014).
  
He estat mercenari en ocasions, i qui no?Treball d’encàrrec, clar. Però no per allò sempre menyspreable. Menys si qui t’ho demana, el client, accedeix a que maneges els recursos, a que experimentes, a que poses de tu mateix al projecte. Aleshores ixen resultats frescos, creatius, amb les teues obsessions de fons, sí, però no son tan evident com per que les troben. Així que no hi ha perquè negar-se. No als temps que corren. I si, a més, no t’obliguen a detenir per complet la maquinària en marxa d’eixe gran projecte que sempre penses serà el definitiu...
Doncs això.

Esbossos de personatges per un nou vol (2014).

miércoles, 22 de enero de 2014

Admiración eterna por Rodriguez


He visto el documental “Searching For Sugar Man” y he quedado impresionado. Tanto por su forma, como, en especial, por su contenido. La manera en que el ARTISTA – sí, podemos utilizar las mayúsculas en todas y cada una de las letras – afronta la vida, lo que le queda de ella, desde una vejez admirable, desde una existencia casi espartana, sin rencores por lo sucedido, sin buscar recuperar ningún tiempo perdido… ¡Uf!
Me lleva pensar en tantos mediocres –me incluyo – que solo viven con el referente de su obra como si se tratase del centro del universo. De tanto tipo que se siente por encima de los demás – ahí no me incluyo - cuando su trabajo no es más que un refrito de anteriores, una burda copia en la que aparece más la mimética que el atrevimiento, la habilidad con la mano que el talento, la seguridad de lo hecho que el riesgo de la innovación… 
¡Cuanta sabiduría, Rodriguez! Nos das una lección de vida de la que yo acabo de aprender mucho. Y no es que mi pensamiento, mi línea vital, estuviese muy lejos de lo que vemos en él. Simplemente es que, a veces, olvido lo que realmente me interesa y salgo a buscar hitos que, de ninguna manera, merecen la pena.
Opción a plumilla desechada de una página de “El 4208 de Mauthausen” (2014).
  
He vist el documental “Searching for Sugar Man”i he quedat impressionat. Tant per la seua forma, com, en especial, pel seu contingut. La forma en que l’ARTISTA – sí, podem utilitzar les majúscules en totes i cadascuna de les seues lletres – afronta la vida, el que li queda d’ella, des de una vellesa admirable, des d’una existència quasi espartana, sense rancors per passat, sense buscar recuperar cap temps perdut... Uf!
Em porta a pensar en tants mediocres – m’inclou – que sols viuen amb el referent de la seua obra com si es tractés del centre de l’univers. De tant de tipus que es creu per damunt dels demés – açò no m’inclou – quan la seua obra no és més que un recalfat d’anteriors, una burda còpia a la que apareix més la mimètica que l’atreviment, l’habilitat amb la ma que el talent, la seguretat del fet que el que el risc de la innovació. 
Quanta saviesa, Rodriguez! Ens dones una lliçó de vida de la que jo acabe d’aprendre molt. I no és que el meu pensament, la meua línea vital, estigués molt lluny del que veiem en ell. Simplement és que, de vegades, oblide el que realment m’interessa i ix a recercar fites que, de cap manera, paguen la pena.

Opció a plomilla rebujada d'una pàgina de “El 4208 de Mauthausen”(2014).

miércoles, 15 de enero de 2014

Pobre de aquel que se mantenga eternamente firme en sus convicciones

Sí, no tengo vergüenza en decirlo. He vuelto a cambiar de opinión. Si los vaivenes de mi acomodada vida no son tan radicales como para llevarme a la barricada y exponer el pecho a la granizada de los esbirros del poder, sí, al menos, alientan a cambiar pequeñas cosas en mi entorno más íntimo.
Lo que hace un par de años - ¡uf, como vuela el tiempo! – era una historia alrededor de un viaje en el Transiberiano mezcla de Cartoon e ínfulas modernas, se ha transfigurado, por arte del birlibirloque, en una búsqueda interior de los porqués del amor dual.
Ahora sí creo que este tebeo, que avanza a golpes de inspiración – otra novedad en mí, no querer tenerlo todo amarrado –, ha encontrado su tono justo.  
Página de “La Era de Acuario” (2013).
  
Sí, no tinc cap vergonya en dir-ho. He tornat a canviar d’opinió. Si els vaivens de la meua acomodada vida no son tan radicals com per portar-me a la barricada i exposar el pit a la granissada dels esbirros del poder, sí, al menys, m’encoratgen a canviar petites coses al meu entorn més íntim.
El que fa un parell d’anys – uf, com vola el temps! – era una història al voltant d’un viatge al Transsiberià barreja de Cartoon i ínfules modernes, s’ha transfigurat, per art d’encantament, en una recerca interior dels perquès de l’amor dual.
Ara sí crec que aquest tebeo, que avança a cops d’inspiració – altra novetat en mi, no voler tindre-ho tot ben nugat -, ha trobat el seu to just.    

Pàgina de “La Era de Acuario” (2013).

martes, 31 de diciembre de 2013

Noticias “cool” para un fin de año “hot”


Ya está en marcha la recuperación. Al menos eso dicen Mariano y sus acólitos. Yo por si acaso me tapo bien y espero la siguiente tormenta – ya, ya se que la manta es corta y el piloto bien largo pero es que me dibujaron así -.
La cosa es que, sin hacer mucho caso del mundo más allá del mundo propio – y ahí, amigos y amigas estáis todos incluidos -, yo sigo mi combate en todos los frentes abiertos.
Recapitulo – por mí mismo porque ya sé que vosotros andáis todavía más perdidos que yo -; “Al-Azraq” seguirá en busca de editor allende de nuestras fronteras. Si alguien se interesa por acá, tampoco va a haber problemas en llegar a un acuerdo. “El 4208 de Mauthausen” sigue avanzando – a menor ritmo del deseado y ese es uno de los propósitos de año nuevo -. “La herencia del mar” también avanza. Ésta lo hace tan rápido que he tenido que parar a ver que me voy dejando por el camino. “La nuit de la clandestinité” se ha tomado un respiro porque no llega a verse tan bella en el espejo. Y ya hay cuatro vuelos programados para el 2014 que, si sumamos la deuda pendiente, arreglaran las alubias de la base una temporadita.
Y entre todas estas tonterías, busco un hueco para pasar al noble Arte de la pintura. Y es que a mi edad, una exposición, con su vino de honor, sus señoras ensortijadas y sus magnates de petróleo, es casi una necesidad. Eso sí, que nadie espere un Jackson Pollock festivo o un Pieter Brueghel de la montaña porque se quedará despagado.  
Ahora ya, abróchense los cinturones, el 2014 será movido.     
Página para “El 4208 de Mauthausen” (2013).
  
Ja està en marxa la recuperació. Al menys això diuen Mariano i els seus acòlits. Jo per si de cas em tape i espere la següent turmenta – ja, ja sé que la manta és curta i el pilot ben llarg però es que em varen dibuixar així -.
La cosa és que, sense fer massa cas del món més enllà del món propi – i aquí, amics i amigues, esteu tots inclosos -, jo segueixo el meu combat a tots els fronts oberts.
Recapitule – per mi mateix que ja sé que vosaltres aneu encara més perduts que jo -; “Al-Azraq” seguirà a la recerca d’editor més enllà de les nostres fronteres. Si algú s’interessa per ací, tampoc hi haurà problema d’aplegar a un acord. “El 4208 de Mauthausen” segueix avançant – a menor ritme del desitjat i aquest és un dels propòsits d’any nou -. “La herencia del mar” també avança. Aquesta ho fa tan ràpid que he tingut que aturar-me per vorer que vaig deixant-me pel camí. “La nuit de laclandestinité” s’ha pres un respir perquè no aplega a veure’s tan bella a l’espill. Ja hi ha quatre vols programats pel 2014 que, si sumem el deute pendent, arreglaran els fesols a la base una temporadeta.
I entre totes aquestes tonteries, busque un espai de temps per passar al noble Art de la pintura. I és que a la meua edat, una exposició, amb el seu vi d’honor, les seues senyores caragolades i els seus magnats del petroli, és quasi una necessitat. Això sí, que ningú espere un Jackson Pollock festiu o un Pieter Brueghel de la muntanya perquè es quedarà més despagat que una mona.
Ara ja, corden els seus cinturons, el 2014 serà mogut.  
Pàgina per “El 4208 de Mauthausen” (2013).

jueves, 19 de diciembre de 2013

Crisis de identidad



Me hallo en el epicentro de la tormenta de una de esas crisis de identidad en las que, periódicamente, me veo inmerso. A las dudas de hacia donde dirigir los proyectos generados, se unen las que me provoca la solución gráfica de mi última misión.
En otro tiempo, cuando era más joven, más atrevido, más inconsciente, me hubiese dejado llevar y hubiese tirado hacia delante disparando a discreción. Hoy, con la  prudencia – o el temor – que dan los años, con las pocas balas que me quedan en la recámara, estoy dando una y mil vueltas a cada raya que lanzo sobre el papel. Del bitono con trama mecánica he pasado a la acuarela y de ésta, de nuevo al color electrónico. Ahora dudo con el tipo de entintado; limpio con el pincel, con mucha masa negra, con plumilla y tramados…
Si a esto uno mi actual facilidad para la dispersión…
La misma página en sus dos versiones (2013).
  
En m trobe a l’epicentre de la turmenta d’una d’eixes crisis d’identitat a les que, periòdicament, em trobe immers. Als dubtes de cap on dirigir els projectes generats, s’uneixen els que em provoca la solució gràfica de la meua darrera missió.  
En altre temps, quan era més jove, més atrevit, més inconscient, m’haguera deixat portar i hagués tirat endavant disparant a discreció. Hui, amb la prudència – o el temor _ que donen els anys, amb les poques bales que em queden a la recambra, estic donant una i mil voltes a cadascuna de les ratlles que llance al paper. Del bitò amb trama mecànica he passat a l’aquarel·la i d’aquesta, de nou al color electrònic. Ara dubte amb el tipus d’entintat; net amb pinzell, amb molta massa de negre, amb plomí i tramats...   
Si a açò afegim la meua facilitat actual per la dispersió...
La mateixa pàgina a les seues dues versions (2013).

martes, 19 de noviembre de 2013

Están aquí aunque no queramos creerlo



A pesar que la función de “la” televisión autonómica – nunca conseguí considerarla “nuestra” – estuviese en las antípodas de los parámetros que todos hubiésemos deseado - proteger y difundir nuestra lengua, cultura y tradiciones, e informar objetivamente –, su cierre es comparable a la quema de libros en el Bebelplatz de Berlín. También la sobreprotección a banqueros y grandes empresarios, o el facilitar mano de obra barata y con, cada vez, menos derechos, son aspectos ya vividos en la historia de la Europa del pasado siglo.
¿Están de nuevo entre nosotros? No seamos ilusos. Jamás se habían ido. Los más radicales de entre ellos, están convencidos de que el país es suyo y actúan como tal. Convencidos de que los años en que gobiernan “los otros”, se trata de un accidente pasajero y que cuando están ellos al frente se abre la veda para, como en un cortijo propio, cazar impunemente.     

Sigo probando con la acuarela. Si bien estoy contento con los resultados en papel, no sucede lo mismo en su traslación a la pantalla. Igual debería agenciarme un scanner algo mejor.
Esbozo para el tebeo en marcha (2013).
  
Malgrat que la funció de “la” televisió autonòmica – mai vaig aconseguir considera-la “nostra” – estigués a les antípodes dels paràmetres que tothom hagués desitjat – protegir i difondre la nostra llengua, cultura i tradicions, i informar objectivament -, el seu tancament és comparable a la crema de llibres al Bebelplatz de Berlin. També la sobreprotecció a banquers i grans empresaris, o el facilitar ma d’obra barata i amb cada vegada menys drets, son aspectes ja viscuts a la història de l’Europa del passat segle.
Estan de nou entre nosaltres? No siguem il·lusos. No se’n havien anat. Els més radicals d’ells, estan convençuts que el país és seu i actuen com si així fos. Convençuts que els anys en que governen “els altres”, es tracta d’un accident passatger i que quan estan ells al front, s’obri la veda per, com a un mas propi, caçar impunement.         

Segueix provant amb l’aquarel·la. Si be estic content amb els resultats amb paper, no succeeix el mateix amb la translació a la pantalla. Tal volta deuria agenciar-me un escàner una mica millor.
Esbós per tebeu en marxa (2013).  

martes, 12 de noviembre de 2013

Acuarela a Mauthausen




Todavía no estoy por completo decidido - quiero ver como quedan unos toques de postproducción “photoshopera” - pero la propuesta en la que estoy enfrascado quiero resolverla con acuarela. Aunque solo sea por aquello de volver a deslizar el pincel húmedo por el rugoso papel y ver como la mancha toma forma… A ver que sale.   

Pruebas de color (2013).

  

Encara no estic per complet decidit - vull vorer com queden uns tocs de postproducció “photoshopera – però la proposta a la que estic enfarinat vull resoldre-la amb l’aquarel·la. Encara que sols siga per allò de tornar a fer lliscar el pinzell humit pel rugós paper i vorer com la taca agafa forma... A vorer que ix.
Proves de color (2013).   

jueves, 7 de noviembre de 2013

Arròs i Titelles III


Como hace un par de años, estoy redactando las crónicas de una propuesta hechizante. Durante esta semana, se celebra un modesto festival de títeres para niños. Cuatro días, cuatro espectáculos y cerca de un millar de escolares – entre 3 y 9 años - pasarán por el teatro Principal de Alcoy.

Si el ver espectáculos siempre me atrae, verlos acompañado de niños – el entorno en que más cómodo me siento – es un placer inenarrable.

Para el que le apetezca leer como van las cosas, aquí lo iremos publicando puntualmente.

Ilustración para cuento infantil – inédita - (2009).  



Com fa un parell d’anys, estic redactant les cròniques d’una proposta encisadora. Al llarg d’esta setmana, es celebra un festival de titelles per xiquets. Quatre dies, quatre espectacles i prop d’un miler d’escolars – entre 3 i 9 anys – passaran pel Teatre Principal d’Alcoi.

Si veure espectacles sempre m’atrau, veure’ls acompanyat de xiquet – l’entorn en que més còmode em trobe – és un plaer inenarrable.

Per si algú li abelleix llegir com val les coses, ací ho anirem publicant puntualment.     
Il·lustració per conte infantil – inèdita – (2009).

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