Datos personales/Dades personals

Yendo por el mundo... / Anant pel món...

Buscar este blog

viernes, 5 de septiembre de 2014

Dos gotas de agua suspendidas en la lluvia

Quisiera escribir, quisiera dibujar, quisiera pintar, expresarme de algún modo… pero nada fluye. Una profunda pena instalada en mi interior lo impide.
Y ya sé, la vida sigue, el mundo no deja de girar, no hay otra que apretar los dientes… pero ninguno de estos tópicos me aparta de esa tristeza invasora.
Para el que cree, quizás, hay algo más. Afortunados ellos. A mí solo me queda aferrarme a la poética del bereber El Raisuni en “El viento y el león”; volveremos a encontrarnos cuando ambos seamos dos gotas de agua suspendidos en la lluvia.
Hasta pronto, papá.
  
Vulguès escriure, vulguès dibuixar, vulguès pintar, expressar-me d‘alguna forma... però res flueix. Una profunda pena instal·lada al meu interior ho impedeix.
I ja sé, la vida segueix, el món no deixa de rodar, no hi ha altra que estrènyer les dents... però cap d’aquestos tòpics m’aparta d’eixa tristor invasora.
Pel que creu, tal volta, quede alguna cosa més. Afortunats ells. A mi tan sols em queda aferrar-me a la poètica del berber El Raisuni a “El viento y el león”; tornarem a trobar-se quan ambdós siguem dues gotes d’aigua suspeses a la pluja.
Fins prompte papà.

miércoles, 16 de julio de 2014

Recuperar mano



¿Quién me manda tener tantos y tan dispares frentes? Como si, por activa y por pasiva,  no supiese que perfeccionar el dibujo es labor del día a día y dejarlo, aunque sea por breve espacio de tiempo, lo fulmina sin remisión.
Tantos proyectos de diseño, de escritura, de otras lides, me llevan a pasar semanas sin tocar la mesa de dibujo.
Ahora, cuando de nuevo la necesito, mi mano, esa de la que hablábamos por aquí el otro día, se ha desvanecido.
Esbozos rápidos - de entre uno y dos minutos - para recuperar mano (2014).
  
Qui em mana tenir tants i tant dispars fronts? Com si, per activa i per passiva, no conegués que perfeccionar el dibuix el llavor del dia a dia i deixar-ho, encara que fos per breu espai de temps, ho fulmina sense remissió.
Tants projectes de disseny, d’escriptura, d’altres arts, em porten a passar setmanes sense tocar la taula de dibuix.
Ara, quan de nou la necessite, la meua mà, eixa de la que parlarem l’altre dia per ací, s’ha esvanit.
Esbossos ràpids - de entre un i dos minuts - per recuperar mà (2014).

viernes, 11 de julio de 2014

La mano como protagonista



Aunque en algún momento, creo recordar, apareció por aquí alguna imagen, todavía no había mostrado el aspecto final de este trabajo que tiene, ya, casi un año.
El merito de su efectividad es el buen trabajo de estos amigos y, como no, la innata elegancia de mi mano.
Y no, en contra de lo que parece, no dibujo tan rápido. Que más quisiera, con todo lo que todavía me queda por hacer…
Audiovisual corporativo para “Mutualidad de Levante” (2013).
  
Encara que a algun moment, crec recordar, va aparèixer per ací alguna imatge, encara no havia mostrat l’aspecte final d’aquest treball que te, ja, quasi un any.
El mèrit de la seua efectivitat és el bon treball d’aquestos amics i, com no, la innata elegància de la meua mà.
I no, malgrat el que sembla, no dibuixe tan ràpid. Que més vulgues, amb tot el que encara em queda per fer...
Audiovisual corporatiu per “Mutualidad de Levante” (2013).

jueves, 12 de junio de 2014

Una tras otra hasta llegar al final

Aparcada hasta el momento de entrar en máquinas "La herencia del mar", regresamos, después de varios meses, a Mauthausen. 
Diversos hechos han acaecido en este tiempo alrededor del proyecto. El más significativo de ellos, su aumento de volumen. Las ciento ocho páginas previstas, se han convertido en más de ciento sesenta y de nuevo, tras la experiencia de "Al-Azraq", estoy donde no quería. 
Al mismo tiempo, siento que esta va a ser de gran ayuda para poner de mi parte y que la realización de este álbum no se eternice en el tiempo.
Boceto para una de las páginas de "El 4208 de Mauthausen" (2014). 

Aparcada fins el moment d'entrar a màquines "La herencia del mar", retornem, després d'uns mesos, A Mauthausen.
Diversos fets han succeït en aquest temps al voltant del projecte. El més significatiu d'ells, l'augment de volum. Les cent huit pàgines previstes, s'han convertit en més de cent seixanta i de nou, després de l'experiència de "Al-Azraq", estic on no volia.
Al mateix temps, trobe que aquesta serà de gran ajuda per posar de la meua part i que la realització d'aquest àlbum no es faça etern al temps.
Esbós per una de les pàgines de "El 4208 de Mauthausen" (2014). 

viernes, 6 de junio de 2014

De nuevo censura...

Aunque en este lugar solo nos ocupemos de las cosas de The Company, hay circunstancias que nos disgustan en extremo. Como ya ocurriera en su momento, y a pesar de que la creíamos un asunto del pasado, la censura ha vuelto a actuar.
Esta es la portada que, desde altas instancias, han mandado destruir.
Toda mi solidaridad con la plantilla de "El Jueves".

Encara que a aquest lloc tan sols ens ocupem de les coses de The Company, hi ha circumstàncies que ens disgusten un munt. Com ja va ocórrer al seu moment, i malgrat que pensàvem era un assumpte del passat, la censura ha tornat a actuar.
Aquesta és la portada que, des d'altes instàncies, han manat destruir.
Tota la meua solidaritat amb el planter de "El Jueves".

jueves, 5 de junio de 2014

Inspector Víctor Vivas


Lo que empezó casi como un juego está a pocos pasos de convertirse en realidad.
El primer caso del inspector Vivas, un relato negro sin trampa ni cartón, con todos los tics de género y sin la menor pretensión literaria, más allá de regalar una agradable lectura, está a punto.
En breve Víctor Vivas tendrá presencia pública, puede que incluso en las redes sociales. Y no mucho más allá en el tiempo, la novela estará a su disposición, en papel para los más clásicos y en formato electrónico para los más audaces.
Con todos ustedes “La herencia del mar”.

Primer boceto para cubierta de libro (2014).
  
El que va començar quasi com una joguina està a pocs passos de convertir-se en realitat.
El primer cas del inspector Vivas, un relat negre sense trampa ni cartró, amb tots els tics del gènere i sense la menor pretensió literària, més enllà de regalar una agradable estona al lector, està a punt.
En breu Víctor Vivas tindrà presentació pública, fins i tot potser a les xarxes socials.
I no molt més enllà al temps, la novel·la estarà a la seua disposició, en paper pels més clàssics i en format electrònic pels més atrevits.
Amb tots vostès “La herencia del mar”.


Primer esbós per coberta de llibre (2014).

viernes, 30 de mayo de 2014

En la prensa...


Primeras reacciones, de una amable periodista, al estreno de ayer mismo... Aquí.
Sr. Lletraferida 2.0 (2013-14).


Primeres reaccions, d'una amable periodista, a l'estrena d'ahir mateix... Ací.
Sr. Lletraferida 2.0 (2013-14).

miércoles, 28 de mayo de 2014

Centrarse

Tapadas las vías de agua que amenazaban con llevarme a pique, a la espera de alguna ligera cita que me permita cerrar por completo capítulos abiertos, es hora de centrarse.
Esta palabra, convertida en mi afán por multiplicarme en pura utopía, aparece de nuevo en mi vida. En los últimos tiempos, buenos amigos la han tenido en su boca en forma de consejo. Y mi intención es hacerles caso.
Desde ya mismo y hasta que llegue a buen puerto, no habrá otra opción en mis días que trabajar sobre ello… Solo que, verás como ahora viene la oferta de Disney a hacer saltar por los aires mis propósitos.
Dos novelas – ¿de verdad se había creído alguien lo de “centrarme”? -, una de ellas con dibujos y la otra solo letras, en marcha. “La herencia del mar” y “El 4208 de Mauthausen” (2013-2014).
  
Tapades les vies d’aigua que amenaçaven amb fer-me anar a pic, a l’espera d’alguna lleugera cita que em permeta tancar per complet capítols oberts, és hora de centrar-se.
Aquesta paraula, convertida al meu afany per multiplicar-me en pura utopia, apareix de nou a la meua vida. Als darrers temps, bons amics l’han tingut a la seua boca en forma de consell. Y la meua intenció és fer-los cas.
Des de ja mateix i fins que aplegue a bon port, no haurà altra opció als meus dies que treballar al voltant d’allò... Sols que, ja veuràs com ara ve l’oferta de Disney a fer saltar pels aires els meus propòsits.

Dos novel·les – De veres s’havia cregut algú el de centrar-me? -, una d’elles amb dibuixos i l’altra sols amb lletres, en marxa. “La herencia del mar” i “El 4208 de Mauthausen” (2013-2014).

jueves, 15 de mayo de 2014

Más consejos en favor de la Madre Naturaleza




En este camino emprendido para proteger la naturaleza - y en particular el entorno de la base - llegamos a la segunda entrega. Didáctico pero ameno - al menos es lo que se desea - pretendemos llegar tanto a los más pequeños como a aquellos que ya peinan canas o, como este austero piloto,  ni siquiera eso.
Folleto en formato tebeo de educación medio ambiental (2014).

A aquest camí mamprès per protegir la natura - i en particular l'entorn de la base - apleguem a la segona entrega. Didàctic però amé - al menys és el que es desitja - pretenem aplegar tant als més menuts con a aquells que ja pentinen canes o, com aquest auster pilot, ni tan sols això.

Fullet en format de tebeo d'educació medi ambiental (2014).

lunes, 12 de mayo de 2014

Cien mil frentes de combate...






Acosado por todas partes, con cien mil frentes abiertos y días de una única y divertida escaramuza que permitieron la entrada de aire fresco en la base. Con la sensación de ganar pequeñas batallas pero también de ir perdiendo una guerra que llevo demasiado tiempo anhelando... 
Así andamos, y ello es lo que nos ha hecho permanecer tanto tiempo - casi mes y medio - apartado de sus pantallas.
Pero aquí estamos, vivos aunque pálidos, con ganas de seguir dando guerra.
A la que cierre algunas misiones que se están prolongando más de lo previsto, me meto de lleno en ello. Que ahí, desde la mesa vecina, ciento cuarenta páginas esbozadas suplican llegar a buen puerto.
Tematización, diseño de boxers, cartelería, ilustraciones para cuaderno pedagógico, logotipos, diseño conceptual... (2014).
  
Acaçat per tot arreu, amb cent mil fronts oberts i dies d'una única i divertida escaramussa que varen permetre l’entrada d’aire fresc a la base. Amb la sensació de guanyar petites batalles però també, d’anar perdent una guerra que porte massa temps anhelant...
Així anem, i allò és el que ens ha fet romandre tant de temps – quasi mes i mig – apartat de les seues pantalles.
Però ací estem, vius encara que pàl·lids, amb ganes de seguir donant guerra.
A la que tamque algunes missions que s’estan prolongant més del previst, em clave de ple a allò. Que aquí, des de la taula veïna, cent quaranta pàgines esbossades supliquen aplegar a bon port.
Tematització, disseny de bòxers, cartelleria, il·lustracions per quadern didàctic, logotips, disseny conceptual... (2014). 

miércoles, 2 de abril de 2014

¡Se alza el telón!

Después de mil y un vaivenes, ya está listo.
En dos matinales, este mismo viernes y aquí, se estrena la segunda parte del espectáculo infantil "Sr. Lletraferida", y cuyo original nombre es "Sr. Lletraferida 2.0". 
Les espera una larga gira que lo llevará a los confines del imperio.
Estás gentes lo han hecho posible y, además, con muy buen tino.
El texto original y la parte gráfica corren de mi cuenta.

Ya saben, si tienen espíritu infantil y para cerca de su casa, no se la pierdan.
Ilustración para cuaderno didáctico (2014).
  
Després de mil i un vaivens, ja està a punt.
En dues matinals, aquest mateix divendres i ací, s’estrena la segona part de l’espectacle infantil “Sr. Lletraferida”, de nom tan original com “Sr. Lletraferida 2.0”.
Els espera una llarga gira que els portarà als confins del imperi.
Aquestes gents ho han fet possible y, a més, amb molt encert.
El text original i la part gràfica corren del meu compte.

Ja saben, si tenen esperit infantil i para prop de les seues cases, no la deixen escapar.
Il·lustració per quadern didàctic (2014). 

viernes, 28 de marzo de 2014

Perdido en el triángulo de las Bermudas


Ahí ando. Con la adrenalina disparada, con evidentes síntomas de agotamiento, más mental que físico, y con las pulsaciones a mil, sigo avanzando en la última misión encomendada.
Como en la pintura, donde cada pincelada por si sola expresa pero no define, así está ahora un proyecto, desgajado en mil y una vías y que en estos próximos diez días debe tomar consistencia.
De ello depende la salud de este viejo piloto y el maltrecho prestigio de The Company.
Esbozos rápidos de ideas para ambientación (2014).
  
Aquí estic. Amb l’adrenalina disparada, amb evident símptomes d’esgotament, més mental que físic, i amb les pulsacions a mil, segueix avançant a la darrera missió encomanada.  
Com a la pintura, on cada pinzellada per sis sols expressa però no defineix, així està ara un projecte, esqueixat en mil i una via i que en aquestos propers deu dies due agafar consistència.
D’açò depèn la salut d’aquest vell pilot i el malparat prestigi de The Company.
Esbossos ràpids de idees per ambientació (2013-2014).

miércoles, 19 de marzo de 2014

Igual que en la yenka


Como en el trasnochado baile pop, aquí andamos “izquierda, derecha, adelante, detrás, un, dos, tres…”, cambiando y volviendo a cambiar elementos, ubicaciones, colores… Y todo ello de modus propio, sin que nadie externo a The Company, haya posado todavía sus ojos en la propuesta.    
Esbozos para tematización (2014).
  
Com al passat de moda ball pop, ací anem “esquerra, dreta, endavant, arrere, un, dos, tres...”, canviant i tornant a canviar elements, ubicacions, colors... I tot allò de modus propi, sense que ningú extern a “The Company”, haga posat encara els seus ulls a la proposta.
Esbós per tematització (2014).

lunes, 10 de marzo de 2014

Retorno al pasado

Como en el clásico de Tourneur, hay momentos en la vida en que el pasado regresa a ajustar cuentas.
Después de casi nueve años, emprendo una nueva misión en territorio conocido, y lo hago más experimentado, igual de ilusionado y mucho menos inocente. Veremos en qué acaba todo, claro, pero cuando recorro espacios en su día imaginados, observo rincones que siguen dando bien el pego.
Calle de Namastepur, Terra Natura (2000-2005).
  
Com al clàssic de Tourneur, hi ha moments a la vida en que el passat torna a ajustar comptes.
Després de quasi nou anys, mamprenc una nova missió a territori conegut, i ho faig més experimentat, igual de il·lusionat i molt menys innocent. Vorem en que queda tot, clar, però quan recòrrec espais al seu dia imaginats, observe racons que continuen ensarronant.

Carrer de Namastepur, Terra Natura (2000-2005). 
  

martes, 25 de febrero de 2014

Es hora de repoblar…

Este próximo domingo es el día del árbol. Yo no soy ningún paradigma de la defensa de la Naturaleza. Para mí está ahí y es suficiente. La disfruto en contadas ocasiones, por pereza seguramente, pero cuando salgo a dar un paseo por el monte – trekking lo llaman los modernos – siento una libertad muy distinta a la que gozo en mis días en el estudio.
Aún y con todo, no dejo de reconocer la inmensa tarea que los ecologistas realizan como una especia de Pepito Grillo de la sociedad, y aplaudo a rabiar cuando las decisiones de los jueces les dan la razón frente a los intereses de los poderosos que piensan que todo es suyo. 
Cartel para el día del árbol (2014).
  
Aquest proper diumenge és el dia del arbre. Jo no sóc cap paradigma de la defensa de la Natura. Per mi està aquí i és prou. Gaudeix d’ella en contades ocasions, per peresa segurament, però quan eix a fer un passeig per la serra – trekking diuen els moderns – trobe una llibertat molt distinta a la que em complau els meus dies a l’estudi.
Encara així, no deixe de reconèixer la immensa tasca que els ecologistes fan com una mena de Pepito Grillo de la societat, i aplaudeix d’allò més quan les decisions dels jutges els donen la raó front als interessos dels poderosos que pensen que tot és seu.
Cartell pel dia del arbre (2014).

jueves, 20 de febrero de 2014

Pau i Pebrella (I)

¿Quienes son? ¿Alguien los conoce? Quizás todavía no, pero muy pronto iniciaran su andadura y seguro que nadie querrá perderse los consejos de esta dispar pareja. Porque, ¿no sienten ni pizca curiosidad por saber qué circunstancias unen a un sabelotodo de pocos años, con una disparatada ardilla de más de dos metros de altura?
"Pau i Pebrella" personajes para tebeo de educación cívica (2014).
  
Qui són? Algú els coneix? Tal volta encara no, però més prompte que tard iniciaran el seu camí i segur que ningú voldrà perdre's els consells de tan dispar parella. Perquè, no senten ni una mica de curiositat per saber quines circumstàncies uneixen a un setciències de pocs anys amb un desgavellat esquirol de més de dues metres d'alçada?
"Pau i Pebrella" personatges per tebeo d'educació cívica (2014).

viernes, 7 de febrero de 2014

¿Niños y Naturaleza? Imposible decir no


He sido mercenario en ocasiones, ¿y quién no?  Trabajo de encargo, claro. Pero no por ello siempre despreciable. Menos si quien te lo pide, el cliente, accede a que manejes los recursos, a que experimentes, a que pongas de ti mismo en el proyecto. Entonces salen resultados frescos, creativos, con tus obsesiones de fondo, sí, pero no son tan evidentes para que las encuentren. Así que no hay porque negarse. No en los tiempos que corren. Y si, además, no te obligan a detener por completo la maquinaria en marcha de ese gran proyecto que siempre piensas será el definitivo...
Pues eso.   
Esbozos de personajes para un nuevo vuelo (2014).
  
He estat mercenari en ocasions, i qui no?Treball d’encàrrec, clar. Però no per allò sempre menyspreable. Menys si qui t’ho demana, el client, accedeix a que maneges els recursos, a que experimentes, a que poses de tu mateix al projecte. Aleshores ixen resultats frescos, creatius, amb les teues obsessions de fons, sí, però no son tan evident com per que les troben. Així que no hi ha perquè negar-se. No als temps que corren. I si, a més, no t’obliguen a detenir per complet la maquinària en marxa d’eixe gran projecte que sempre penses serà el definitiu...
Doncs això.

Esbossos de personatges per un nou vol (2014).

miércoles, 22 de enero de 2014

Admiración eterna por Rodriguez


He visto el documental “Searching For Sugar Man” y he quedado impresionado. Tanto por su forma, como, en especial, por su contenido. La manera en que el ARTISTA – sí, podemos utilizar las mayúsculas en todas y cada una de las letras – afronta la vida, lo que le queda de ella, desde una vejez admirable, desde una existencia casi espartana, sin rencores por lo sucedido, sin buscar recuperar ningún tiempo perdido… ¡Uf!
Me lleva pensar en tantos mediocres –me incluyo – que solo viven con el referente de su obra como si se tratase del centro del universo. De tanto tipo que se siente por encima de los demás – ahí no me incluyo - cuando su trabajo no es más que un refrito de anteriores, una burda copia en la que aparece más la mimética que el atrevimiento, la habilidad con la mano que el talento, la seguridad de lo hecho que el riesgo de la innovación… 
¡Cuanta sabiduría, Rodriguez! Nos das una lección de vida de la que yo acabo de aprender mucho. Y no es que mi pensamiento, mi línea vital, estuviese muy lejos de lo que vemos en él. Simplemente es que, a veces, olvido lo que realmente me interesa y salgo a buscar hitos que, de ninguna manera, merecen la pena.
Opción a plumilla desechada de una página de “El 4208 de Mauthausen” (2014).
  
He vist el documental “Searching for Sugar Man”i he quedat impressionat. Tant per la seua forma, com, en especial, pel seu contingut. La forma en que l’ARTISTA – sí, podem utilitzar les majúscules en totes i cadascuna de les seues lletres – afronta la vida, el que li queda d’ella, des de una vellesa admirable, des d’una existència quasi espartana, sense rancors per passat, sense buscar recuperar cap temps perdut... Uf!
Em porta a pensar en tants mediocres – m’inclou – que sols viuen amb el referent de la seua obra com si es tractés del centre de l’univers. De tant de tipus que es creu per damunt dels demés – açò no m’inclou – quan la seua obra no és més que un recalfat d’anteriors, una burda còpia a la que apareix més la mimètica que l’atreviment, l’habilitat amb la ma que el talent, la seguretat del fet que el que el risc de la innovació. 
Quanta saviesa, Rodriguez! Ens dones una lliçó de vida de la que jo acabe d’aprendre molt. I no és que el meu pensament, la meua línea vital, estigués molt lluny del que veiem en ell. Simplement és que, de vegades, oblide el que realment m’interessa i ix a recercar fites que, de cap manera, paguen la pena.

Opció a plomilla rebujada d'una pàgina de “El 4208 de Mauthausen”(2014).

miércoles, 15 de enero de 2014

Pobre de aquel que se mantenga eternamente firme en sus convicciones

Sí, no tengo vergüenza en decirlo. He vuelto a cambiar de opinión. Si los vaivenes de mi acomodada vida no son tan radicales como para llevarme a la barricada y exponer el pecho a la granizada de los esbirros del poder, sí, al menos, alientan a cambiar pequeñas cosas en mi entorno más íntimo.
Lo que hace un par de años - ¡uf, como vuela el tiempo! – era una historia alrededor de un viaje en el Transiberiano mezcla de Cartoon e ínfulas modernas, se ha transfigurado, por arte del birlibirloque, en una búsqueda interior de los porqués del amor dual.
Ahora sí creo que este tebeo, que avanza a golpes de inspiración – otra novedad en mí, no querer tenerlo todo amarrado –, ha encontrado su tono justo.  
Página de “La Era de Acuario” (2013).
  
Sí, no tinc cap vergonya en dir-ho. He tornat a canviar d’opinió. Si els vaivens de la meua acomodada vida no son tan radicals com per portar-me a la barricada i exposar el pit a la granissada dels esbirros del poder, sí, al menys, m’encoratgen a canviar petites coses al meu entorn més íntim.
El que fa un parell d’anys – uf, com vola el temps! – era una història al voltant d’un viatge al Transsiberià barreja de Cartoon i ínfules modernes, s’ha transfigurat, per art d’encantament, en una recerca interior dels perquès de l’amor dual.
Ara sí crec que aquest tebeo, que avança a cops d’inspiració – altra novetat en mi, no voler tindre-ho tot ben nugat -, ha trobat el seu to just.    

Pàgina de “La Era de Acuario” (2013).

Archivo del blog/ Arxiu del blog