Datos personales/Dades personals

Yendo por el mundo... / Anant pel món...

Buscar este blog

jueves, 27 de mayo de 2010

No tan críptico (Críptico II)

Tal y como por aquí quedaron las cosas, allá van algunos de los nombres prometidos, sin más orden ni concierto que el de mi frágil memoria; Fabra, Camps, Rita, Rajoy, algunos jueces del Supremo, Alfonso Guerra, Aznar, los fascistas que siguen apoyando el antiguo régimen, los sindicalistas apesebrados… Me detengo aquí. Me doy cuenta de que hay muchos y también de tan distintas escalas que es difícil valorar de este modo. Podría estar, por ejemplo, ZP - sin dudar -pero esa lista se titularía "timoratos y torpes".

Tampoco fuera de nuestras fronteras la relación de nombres es menor; Bush (Sr.&Jr.), Bin Laden, Castro, cualquier otro dictador (encubierto o no), cualquier fanático religioso, Maddock y otros de su ralea, cualquier fanático… ¡Uf!

Como veo que necesitaría muchas páginas, aquí lo dejo.

Y sí, al final es cierto, prefiero hacerlo del otro modo. Pero solo porque creo que, tanto para mí como para los que me leéis, es mucho más sugerente, más divertido...

Además, ¿qué demonios voy a saber yo de todo esto desde esta base situada en el ojete del universo?

Más muestras de lo que os comentaba y que estoy a punto de reemprender de forma definitiva (¿?). Al-Azraq (2009).

Tal i com per ací quedaren les coses, ací van alguns dels noms promesos, sense més ordre ni concert que el de la meua fràgil memòria; Fabra, Camps, Rita, Rajoy, alguns jutges del Suprem, Alfonso Guerra, Aznar, els feixistes de l’antic règim, els sindicalistes grípiats... Em pare ací. Em done compte que hi ha molts i també de tant distintes escales que és difícil valorar d'aquesta manera. Podria estar, per exemple, ZP - sens dubte - però aqueixa llista es titolaria "timorats i talòssos".

Tampoc fora de nostres fronteres la relació de noms és menor; Bush (sr.&Jr.), Bin Laden, Castro, qualsevol altre dictador(encobert o no), qualsevol fanàtic religiós, Maddock i altres de la seua mena, qualsevol fanàtic sense més... Uf!

Com veig que necessitaria moltes pàgines, ací o deixe.

I sí, a la fi és cert, prefereix fer-ho de l’altra manera. Però sols perquè crec que, tant per mi com pels que em llegiu, és molt més suggerent, més divertit...

A més, què dimonis vaig a saber jo de tot açò des d’aquesta base situada al florí de l’univers?

Més mostres del que us comentava i que estic a punt de reemprendre de manera definitiva (?). Al-Azraq (2009).

miércoles, 26 de mayo de 2010

Críptico

Hace algunas fechas se me “acusaba” - con mucho cariño y en privado, no a través del blog – de ser poco “cañero”. Me pedían que cuando redactara esta especie de diario de a bordo de la Melchor Mombo Company, fuese mucho más duro de lo que lo era. Decían que las acusaciones que, de algún modo lanzo, fueran más diáfanas.

Reflexionando sobre estas palabras descubro que el problema no es la falta de firmeza en las denuncias, sino que estas quedan, por una parte, diluidas en una prosa, no florida, pero de algún modo alambicada, y por otra, adquieren tono frívolo por las pinceladas de ironía con las que – casi - siempre acompaño mis escritos.

Aún así, hay puntos en los que no estoy demasiado de acuerdo. A pesar de la distancia que separa la base del mundo real, creo haber sido muy claro en mis opiniones. Tanto en la defensa de jueces justos y su tarea – por mucho que vea en alguno de ellos elementos propios del show bussiness –, como haber dejado claro que no soporto a los poderosos – me refiero a los poderosos corruptos (banqueros, clérigos, políticos, empresarios, militares…) que son casi todos -. También creo haberme posicionado en la defensa a ultranza de los niños – por lo que suponen de inocencia y futuro - y los ancianos – porque sin su tarea no estaríamos aquí –. Como debe ser obvio que, entre estos últimos, no incluiría a los que pertenecen a los anteriores grupos.

Si lo que mi amiga buscaba, al comentarme esto, era que dijera nombres de indeseables, el próximo post – esta misma semana - llevará algunos de ellos y una pequeña reflexión final que cierra el que, de haberlo publicado completo, un interminable post.

Muestras de la batalla gráfica en la que estoy enfrascado conmigo mismo para esa historia que me ronda hace tiempo por la cabeza sobre Al-Azraq y su época (2009).


Fa algunes dades “m’acusaven” – amb molt d’afecte i en privat, no a traves del blog – de ser poc “canyer”. Em demanaven que quan redactara aquesta espècie de diari de a bord de la Melcior Mombo Company fora molt més dur del que era. Deien que les acusacions, que d’alguna forma llançe, foren més diàfanes.

Reflexionant als voltant d’aquestes paraules descobreix que el problema no és la manca de fermesa a les denuncies, si no que aquestes queden, per una part, diluïdes a una prosa, no florida, però d’alguna forma enredada, i per altra, adquireixen un to frívol per les pinzellades d’ironia amb les que - quasi – sempre acompanye els meus escrits.

Així i tot, hi ha punts als que no estic massa d’acord. A pesar de la distància que separa la base del món real, crec haver-me mostrat molt clar a les meues opinions. Tant a la defensa dels jutges justos i la seua tasca – per molt que veja a algun elements propis del “show bussiness” -, com haver deixat clar que no suporte als poderosos – el refereix als poderosos corruptes (banquers, clergues, polítics, empresaris, militars...) que son quasi tots -. També crec haver-me posicionat a la defensa a ultrança de xiquets – pel que se’ls suposa d’innocència i futur – i els ancians – perquè sense la seua tasca no estaríem ací -. Com deu ser obvi que, entre aquestos darrers, no inclouria als que pertanyen als anteriors grups.

Si el que la meua amiga recercava al comentar-me açò, era que diguera noms de indesitjables, el proper post - aquesta mateixa setmana – en portarà alguns d’ells i una petita reflexió final que tanca el que, d’haver-lo publicat complet, seria un inacabable post.

Mostres de la batalla gràfica a la que estic embardissat, amb mi mateix, per eixa història que em ronda pel cap al voltant d’Al-Azraq i la seua època (2009).

sábado, 22 de mayo de 2010

Sexo y ocio


Desde hace algunas semanas, todas mis entradas van ilustradas por trabajos de un pasado más o menos reciente. Se debe esto a que las dos últimas propuestas en las que he estado ocupado en la base, son única y exclusivamente literarias.

Una, remunerada, tiene bastante que ver, conceptualmente, con mi época aquí. La otra, de momento por puro placer altruista, viene estimulada por la presencia de un exceso de testosterona en la base, y está orientada a colaborar en la liberación hormonal de los pilotos. Aunque, si la cosa funciona, pronto podría estar a disposición de todo el mundo.

No sé cuál de las dos acabará por darme más satisfacciones, lo que sí puedo asegurar es que la segunda, mi primera incursión en el género de la novela erótica, ha necesitado de más duchas frías que la otra para su conclusión.

Fotos de “Zeta” (2010). ¡Nada menos que noventa páginas redactadas con una Times de discreto tamaño!

Des de fa algunes setmanes, totes les meues entrades van il·lustrades per treballs d’un passat més o menys recent. Es deu açò a que les dues darreres propostes a les que he estat ocupat a la base, son única i exclusivament literàries.

Una, remunerada, té prou que vorer, conceptualment, amb la meua època ací. L’altra, de moment per pur plaer altruístic, ve estimulada per la presència d’un excés de testosterona a la base, i està orientada a col·laborar en la alliberació hormonal dels pilots. Encara que, si la cosa funciona, prompte podria estar a disposició de tothom.

No sé quina de les dues acabarà per donar-me més satisfaccions, el que sí puc assegurar és que la segona, la meua primer incursió al gènere de la novel·la eròtica, ha necessitat de mes dutxes fredes que l’altra per la seua conclusió.

Fotos de “Zeta” (2010). Ni més ni menys que noranta pàgines redactades amb una Times de discret tamany!

martes, 18 de mayo de 2010

Nuestro “Ágora”





No había visto hasta hace poco, la última película de Amenábar – no sabéis lo que tardan en llegar a este recóndito lugar del Pacífico algunos estrenos cinematográficos -.

Una vez visionada, algo llama, y mucho, mi atención. La película apela en muchas ocasiones, a través de los parlamentos de diversos personajes, a que, entre confesos de distintas religiones, hay más cosas que nos unen de las que nos separan. Y este contemporáneo mensaje, captó mi interés porque justo en la época en que el director y su guionista ponían en pie la arquitectura de su historia, en otro lugar del globo, un grupo de entusiastas apelábamos, exactamente, a la misma frase como sustrato de la “película” que estábamos llevando a cabo.

Estas conexiones, siempre, me llevan a pensar que, algunas veces en mi vida, no demasiadas, he estado en el camino adecuado.

Ilustraciones para los cuentos “Yazid, l’amant de la Mitja Lluna” y “Sigfrid, el pacificador de la Creu” dentro del proyecto conjunto “Cruïlla de Cors” (2007/2008).


No havia vist fins fa poc, la darrera pel·lícula d’Amenábar – no sabeu el que tarden en aplegar a aquest recòndit lloc del Pacífic algunes estrenes cinematogràfiques -.

Una vegada visionada, una cosa crida, i molt, la meua atenció. La pel·lícula apel·la en moltes ocasions, mitjançant els parlaments de diversos personatges, a que, entre confessos de distintes religions, hi ha més coses que ens uneixen de les que ens separen. I aquest contemporani missatge, captà el meu interès perquè just a l’època que el director i el seu guionista posaven en peu la arquitectura de la seua història, a altre lloc del globus, un grup d’entusiastes, apel·làvem, exactament, a la mateixa frase com substrat de la “pel·lícula” que estavem duent a terme.

Aquestes connexions, sempre, em porten a pensar que, algunes vegades de la meua vida, no massa, he estat al camí escaient.

Il·lustracions pels contes “Yazid, l’amant de la Mitja Lluna” i “Sigfrid, el pacificador de la Creu” dintre del projecte conjunt “Cruïlla de Cors” (2007/2008).

miércoles, 12 de mayo de 2010

Músicos

Me acompaña. En muchas ocasiones. De muy diversos tipos. No soy experto. Solo sé lo que me gusta. Y no tengo tampoco preferencias por determinados géneros. Depende del día, de la situación, de la compañía, de cómo se encuentre mi interior… Y me gusta más, cuando acompaña imágenes o me las recuerda. Tal vez por eso, soy muy fan de las bandas sonoras de películas.

Sea como sea, todo esto viene a cuenta porque me gustaría hacer como he visto en algunos sitios, y adjuntar en cada post una canción que en ese momento me resulta sugerente.

El problema es que, en toda la base, no ha habido un solo de los pilotos que haya sido capaz de explicarme como. Ni hablar de los lugareños, que bastante tienen ya con la industria conservera del celacanto.

A ver si alguno de los ocasionales visitantes de la base, puede darme alguna lección rápida y completamos un blog que, sin música, ahora parece estar un poco más sosito.

Ilustración particular (aprox. 1987).

M’acompanya. En moltes ocasions. De molt diversos tipus. No sóc expert. Sols sé el que m’agrada. I no tinc tampoc preferència per determinats gèneres. Depèn del dia, de la situació, de la companyia, de com es trobe el meu interior... I m’agrada més, quan acompanya imatges o me les recorda. Tal volta per això, sóc molt fan de les bandes sonores de pel·lícules.

Siga com siga, tot açò ve a compte perquè m’agradaria fer com he vist a alguns llocs, i adjuntar en cada post una cançó que en eixe moment em resulte suggerent.

El problema és que, a tota la base, no hi ha hagut un sols dels pilots que haga esta capaç d’explicar-me com. Ni parlar dels pobletans, que prou tenen ja amb la industria conservera del celacant.

A vorer si algun dels ocasionals visitants de la base, pot donar-me alguna lliçó ràpida i completem un blog que, sense música, ara em sembla estar una mica més insuls.

Il·lustració particular (aprox. 1987).

miércoles, 5 de mayo de 2010

Desconfía...


Los hay que ahí siguen, pasen las legislaturas que pasen, cambien o no sus jefes de filas. Mantienen un puesto vitalicio aunque el sistema no lo contemple. Y lo consiguen porque, aún siendo un elemento molesto, inútil, incluso perjudicial para la sociedad a la que representa, su no presencia en las listas, resultaría terriblemente demoledora para algunos de sus cabecillas.

Y, entre risas y veras preguntas, en reuniones informales, fuera del ámbito de la Stasi, “¿Por qué sigue este tipo en las listas?” y te responden muy serios “Si lo largamos de aquí, con lo que sabe, hunde el partido”.

Así que mucho mejor para ellos, que estos guarden su “mierda”, que no se les ocurra abrir la boca, y que sigamos pagándoles el sueldo entre todos para que las cosas sigan como están. Y están como están, lo recuerdo, más que nada por si alguien se ha despistado.

Y esta vez hablo de todos los bandos.

Así nos va.

Tinta para ilustración encargada por Asociación de vecinos (aprox. 1989).


Els hi ha aquí segueixen, passen les legislatures que passen, canvien o no els seus caps de files. Mantenen un lloc vitalici encara que el sistema no ho contemple. I ho aconsegueixen perquè, encara sent un element molest, inútil, fins i tot perjudicial per la societat que representa, la seua no presència a les llistes, resultaria terriblement demolidora per alguns dels seus capitosts.

I, entre riallades i veres preguntes, en reunions informals, fora de l’àmbit de la Stasi, “Per què segueix aquest tipus a les llistes?” i et responen molt seriosos “Si se’l traiem de damunt, amb el que sap, enfonsa el partit”.

Així que molt millor per ells, que aquestos guarden la seua “merda”, que no se’ls passe pel cap obrir la boca, i que seguim pagant-los el sou entre tots per que les coses continuen com estan. I estan com estan, ho recorde, més que res per si algú s’ha despistat.

I aquesta vegada parle de tots els bàndols.

Així ens va.

Tinta per il·lustració encarregada per Associació de Veïns (aprox. 1989).

jueves, 29 de abril de 2010

Emoción


Quería hacer un post sabroso, sí, pero no va a ser este. Y eso que se trataba de mi intención si, al menos, era capaz de recuperar una parte de las energías dilapidadas en la última misión.

Y ya estoy casi. Pero no. Prefiero dejarlo para otra semana. Y todo porque quiero hablar de esa última aventura. Aventura de escasos beneficios económicos, que deja la compañía un poco más tocada de lo habitual, pero que ha aportado, al que esto suscribe, una enorme carga emotiva capaz de ofrecer, por si sola, gasolina para un buen número de vuelos.

Y es que en demasiadas ocasiones anteponemos ciertas emociones ficticias, compradas en efectivo o a plazos, a otras conseguidas de la forma más inesperada y que, como por arte de magia, son capaces de arrastrarte hasta el universo de los sentimientos y conseguir que estos se proyecten al exterior en forma de lágrimas. Y eso, amigos, amigas, es lo que yo concibo más cercano a ese ente conocido como felicidad.

Lo peor de todo – que en realidad y bien mirado es lo mejor - es que mi compañero “Aspas”, que atesora ya muchos vuelos – dentro y fuera de la compañía -, fuese testigo de esa emoción incontenida.

Dibujos, basados en el estilo del tapiz de Bayeaux, para proyecto documental alrededor de la figura de Al-Azraq. Visual Producciones (2010).

Volia fer un post saborós, sí, però no va a ser aquest. I això que es tractava de la meua intenció si, al menys, era capaç de recuperar una part de les energies dilapidades a la darrera missió.

I ja quasi estic. Però no. Prefereix deixar-ho per una altra setmana. I tot perquè vull parlar de eixa darrera aventura. Aventura de escassos beneficis econòmics, que deixa la companyia una mica més tocada de l’habitual, però que ha aportat, al que açò subscriu, una enorme carrega emotiva capaç de oferir, per si sola, benzina per un bon número de vols.

I és que en massa ocasions anteposem certes emocions fictícies, comprades en efectiu o a terminis, a altres aconseguides de la manera més insospitada i que, com per art de màgia, son capaços d’arrossegar-te fins l’univers dels sentiments i aconseguir que aquestos es projecten a l’exterior en forma de llàgrimes. I això, amics, amigues, és el que jo concebeix més proper a eixe ens conegut com felicitat.

El pitjor de tot – que en realitat i ben mirat és el millor – és que el meu company “Aspas”, que atresora ja molts vols – dins i fora de la companyia -, va ser testimoni d’eixa emoció irrefrenada.

Dibuixos, basats en l’estil del tapis de Bayeaux, per projecte documental al voltant de la figura de Al-Azraq. Visual Producciones (2010).

lunes, 26 de abril de 2010

Debut de “Courantyne”


En la vorágine que me ha acompañado estos últimos días, olvidé deciros que esto ya tiene dos entregas en marcha. Aquí y aquí.

Mañana, si he recuperado hacia el 60% de fuerzas y lucidez, subiré un sabroso post.

Alcoi (2010).

A la voràgine que m’ha acompanyat aquestos darrers dies, he oblidat dir-vos que açò ja te dues entregues en marxa. Ací y ací.

Demà, si he recuperat cap el 60% de forces i lucidesa, pujaré un saborós post.
Alcoi (2010).

martes, 20 de abril de 2010

Días duros

Los que se avecinan…

Para tipos que aplicando la ley en busca de justicia, se las tienen que ver con espectros del pasado.

Para tipos que buscando salida a sus situaciones vitales, se las tienen que ver con esos tenebrosos personajes que rigen los bancos.

Y, aunque nada tenga de cruel, para aquellos que afrontamos las próximas jornadas en un lúdico viaje al Medievo que amenaza con dejarnos extenuados.

Todos tienen mi más solidario apoyo.

Tira cómica para diario digital (2010).

Els que estan al caure...

Per tipus que aplicant la llei a la recerca de justícia, se les tenen que vorer amb espectres del passat.

Per tipus que buscant una eixida a les seues situacions vitals, se les tenen que vorer amb eixos tenebrosos personatges que regissin els bancs.

I, encara que no tinga res de cruel, per aquells que afrontem les properes jornades amb un lúdic viatge a la Edat Mitjana que amenaça en deixar-nos extenuats.

Tots tenen el meu més solidari recolzament.

Tira còmica per diari digital (2010).

martes, 13 de abril de 2010

¿Gürtel = Guillotina?


¿Qué decir ante las miles y miles de desvergüenzas que pueden leerse en ese eterno sumario? ¿Qué decir ante la indefinición, ante el mirar para otro lado, ante el intentar tirar balones fuera de todos los que encabezan el partido de la derecha? ¿Qué decir ante tímido ataque que el otro bando hace, en lugar de sacar las divisiones Panzer y acabar de una vez con sus antagonistas? ¿Todos tienen cadáveres en el armario? Sí, ya sé que algunos los tienen bajo tierra, pero es que tampoco están dejando que se toque a éstos…

Asco. Solo eso. Mucho más que el que sienten los bichos ante los humanos.

Y ganas de trasgredir un sistema que huele a corrupto lo abordes por donde lo abordes.

O eso, o buscamos unos nuevos Danton, Marat, Robespierre… y ponemos a funcionar de nuevo la máquina aconsejada por el doctor Guillotin. ¡Pero decidamos ya!

Ilustración para la presentación del proyecto “Las fábulas de los Escarabajos Txin-ke-lih” (2010).

Què dir davant els milers i milers de desvergonyies que poden llegir-se a eixe etern sumari? Que dir davant la indefinició, davant el mirar cap un altre lloc, davant l’intentar llançar balons fora de tots els que encapçalen el partit de la dreta? Què dir davant el tímid atac que l’altre bàndol fa, en lloc de traure les divisions “Panzer” i acabar d’una vegada amb els seus antagonistes? Tots tenen cadàvers al armari? Sí, ja sé que alguns els tenen sota terra, però és que tampoc estan deixant que es toque a estos...

Fàstic. Tan sols. Molt més del que senten els bitxos davant els humans.

I ganes de transgredir un sistema que fa olor a corrupte l’abordes com l’abordes.

O això, o recerquem uns nous Danton, Marat, Robespierre... i posem a funcionar de nou la màquina aconsellada pel doctor Guillotin. Però decidim ja!

Il·lustració per la presentació del projecte “Las Fábulas de los Escarabajos Txin-ke-lih” (2010).

martes, 6 de abril de 2010

Reirse de uno mismo

Yo lo hago. Casi siempre. No es gran cosa, no tiene mérito, solo me miro y veo que doy juego. Tengo miles de defectos y ellos permiten, a cualquiera que dedique algo de tiempo a observar, afilar el bisturí y diseccionarme sin pudor. Así que, me adelanto y me despiezo yo mismo. No llego a los extremos de los tebeos de Joe Matt – no creáis, lo he intentado, pero tengo demasiada vergüenza y demasiado poco talento -, pero me vale para no andar por ahí crecidito y de artistilla, que los hay, y muchos, y se dan cada batacazo...

Pues eso, imitadme que es muy sano – ya estoy queriendo ser ejemplo, ¿lo veis? -.

Tira cómica inspirada en un sustito que viví (hacia 1987/1990).

Jo ho faig. Quasi sempre. No és gran cosa, no te mèrit, tan sols em mire i veig que done joc. Tinc milers de defectes i ells permeten, a qualsevol que dedique el mínim de temps a observar, esmolar el bisturí i diseccionar-me sense pudor. Així que, m’avance i em despese jo mateix. No aplegue a l’extrem dels tebeus de Joe Matt – no cregueu, ho he intentat, però tinc massa vergonya i massa poc talent -, però em val per no anar per aquí crescudet i d’artistilla, que hi ha, i molts, i es peguen cada trompada...

Doncs això, imiteu-me que és molt sa – ja estic volent ser ejemple, o veieu? -.

Tira còmica inspirada amb un sustet que vaig viure (cap a 1987/1990).

miércoles, 31 de marzo de 2010

Courantyne, muy pronto en sus pantallas


Entre octubre del 93 y mayo del 94 – para una cosa que tengo fechada - trabajé a ratos perdidos, entre vuelo y vuelo – y volé bastante en aquellos días -, en el álbum “Courantyne”. Este libro era la primera de las dos partes que iban a componer, mi homenaje más sentido a la trilogía de obras maestras que Howard Hawks pertrecho bajo la misma excusa. En especial a su pieza central, “Eldorado”, que es una de mis películas de cabecera.

Por esta historia hubo tímido interés por parte de Le Lombard, en la persona de su director editorial Yves Sente, a quién gustó especialmente el color. Todo quedó en agua de borrajas en un momento crítico para el tebeo en Europa, y más crítico todavía para mí en particular.

Como solo tengo las ocho primeras páginas acabadas del todo, he decidido publicar – aquí – las páginas a lápiz del primer álbum y las que tengo acabadas del segundo; “Ava”.

Lápiz de la primera página de “Courantyne” (1993).


Entre octubre del 93 i maig del 94 – per una cosa que tinc amb data – vaig treballar a estones perdudes, entre vol i vol – i vaig volar prou a aquells dies -, a l’àlbum “Courantyne”. Este llibre era la primera de les dues parts que anaven a composar, el meu homenatge més sentit a la trilogia d’obres mestres que Howard Hawks pertretà sota la mateixa excusa. En especial a la seua peça central, “Eldorado”, que és una de les meues pel·lícules de capçalera.

Per esta història hagué un tímid interès per part de Le Lombard, a la persona del seu director editorial Yves Sente, a qui agradà especialment el color. Tot quedà en aigua de borratges a un moment crític pel tebeu europeu, i més crític encara per mi en particular.

Com sols tinc les huit primeres pàgines acabades del tot, he decidit publicar – ací – les pàgines a llapis del primer àlbum i les que tinc acabades del segon; “Ava”.

Llapis de la primer pàgina de “Courantyne” (1993).

jueves, 25 de marzo de 2010

¿Como los grandes "profesionales"?

“Para vender cualquier táctica es buena”. No es mía la frase. Probablemente tampoco de nadie conocido – entre otras cosas porque carece de glamour -. Pero la aplican muchos – demasiado y demasiados – en nuestros días. Entre ellos, y destacados, la prensa deportiva. Y repasándola surgen ideas, y de ahí vamos allá, y de allá para acá, y, al final, entre uno de mis “partners” – os dais cuenta la elegancia - y yo, pertrechamos un proyecto y mimetizamos tácticas para intentar el asalto a la fama.

Portada para proyecto de ”sitcom”. Su título; “Tarjeta Amarilla” (2010 la portada, que el proyecto ya tiene unos añitos).


“Per vendre qualsevol tàctica és bona”. No és meua la frase. Probablement tampoc de ningú conegut – entre altres coses perquè manca de “glamour” -. Però l’apliquen molts- massa freqüentment i massa gent – als nostres dies. Entre ells, i destacats, la premsa esportiva. I repassant-la sorgeixen idees, i d’ací anem a allà, i d’allà cap aquí, i, a la fi, entre un dels meus “partners” – es doneu compte de l’elegància – i jo, edifiquem un projecte i mimetitzem tàctiques per intentar l’assalt a la fama.

Portada per projecte de “sitcom”. El seu títol; “Tarjeta Amarilla” (2010 la portada, que el projecte ja te alguns anyets).

jueves, 18 de marzo de 2010

No, no, no, no…


De forma estándar, con exquisitos modales o sin respuesta - que viene a ser un no encubierto -. Eso es lo que me estoy encontrando últimamente ante cualquier proyecto “de mí hacia fuera”. En cambio, al revés, todo son parabienes. Los trabajos que me llegan – no demasiados que hay crisis, ¿recuerdan? - los hago, poniendo más o menos de mí mismo, pero siempre de forma profesional. Y los clientes, o los que los ven, alaban los resultados. Gustan. Bastante. Y – generalmente - hasta me los pagan religiosamente. Y entonces pienso, ¿qué pasa? Y me respondo, “Por lo visto, trabajas bien, pero lo que cuentas no le interesa a nadie”. Y puede ser…

Aunque también puede ser que antes o después “explote” – aquello de aquel matemático "Caballeros, ¿debo recordarles que mis probabilidades de éxito aumentan en cada nuevo intento?" - y comience a recibir el “Sí, quiero” de un sitio y de otro. Y entonces…

Estudio de personajes para “Las fábulas de los escarabajos Txinkelih” (2010).

De forma estàndard, amb exquisits modals o sense resposta – que ve a ser un no encobert -. Això és el que m’estic trobant últimament davant qualsevol projecte “de mi cap a fora”. En canvi, al revés, tot son felicitacions. Els treballs que m’apleguen – no massa que hi ha crisis, recorden? – els faig, posant més o menys de mi mateix, però sempre de forma professional. I els clients, o els que ho veuen, alaben els resultats. Agraden. Prou. I – generalment – fins i tot me’ls paguen religiosament. I aleshores pense, què passa? I em responc, “Vist el vist, treballes be, però el que contes no l’interessa a ningú”. I pot ser...

Encara que també pot ser que abans o després “explote” – allò d’aquell matemàtic “Cavallers, dec recordar-los que les meues probabilitats d’èxit augmenten a cada nou intent?” – i comence a rebre el “Sí, vull” d’un lloc i d’altre. I aleshores...

Estudi de personatges per “Las fábulas de los escarabajos Txinkelih” (2010).

viernes, 12 de marzo de 2010

Discurseando que es gerundio - un gerundio raro, eso sí -

En más ocasiones de las que desearía, me escucho diciendo tonterías. Y recuerdo siempre aquello de que “es mejor cerrar la boca y parecer tonto que abrirla y confirmarlo”. Y es cierto que yo he sido siempre parco en palabras, muy parco de hecho, pero ahora, con la cacareada crisis, los lamentables políticos, los despreciables banqueros, la ineludible subida del IVA, las ignominiosas pensiones de los ministros, los… ¡Basta! Que ya estoy de nuevo metido en el problema – el mío -, así que, ¡joder, joder, joder! (como exabrupto, que no como acto, que ya quisiera yo) Trabaja, trabaja, trabaja y produce. Y, sobre todo, haz oídos sordos a este sistema que, siendo bueno, se lo están cargando entre unos cuantos.

Ilustraciones apenas esbozadas para el proyecto “Las Fábulas de los Escarabajos Txinkelih” (2010).

En més ocasions de les que voldria, m’escolte dient ximpleries. I recorde sempre allò de que “és millor tancar la boca i semblar bajoca que obrir-la i confirmar-ho”. I és cert que jo he sigut sempre parc en paraules, molt parc de fet, però ara, amb la cloquejada crisi, els lamentables polítics, els menyspreables banquers, la ineludible muntada del IVA, les ignominioses pensions dels ministres, els... Prou! Que ja estic clavat denou al problema – el meu -, així que, fotre, fotre, fotre! (com exabrupte, que no com acte que ja vulguera jo) Treballa, treballa, treballa i produeix. I, per damunt de tot, fes orelles de tabalet a este sistema que, sent bo, se l’estan carregant entre uns quants.

Il·lustracions a penes esboçades pel projecte “Las Fábulas de los Escarabajos Txinkelih (2010).

lunes, 8 de marzo de 2010

Metido en harina

En este nuevo – viejo – vuelo emprendido, estoy corroborando de primera mano, que para cualquier narración, pero mucho más para aquellas que se inspiran en hechos históricos, la documentación es uno de sus pilares fundamentales. Hechos, vestuario, arquitectura, costumbres, habla, fechas, relaciones… Todo conforma un embrollo del que debes empaparte y que conformará los cimientos de la ficción.

No es que sea esto algo nuevo para mí, pero en este caso concreto, por la cantidad de información – y de desinformación – que sobre la época se maneja, se está haciendo mucho más patente de lo habitual.

Guión gráfico para “Al-Azraq” (2009-10). A ver si esta es la definitiva...

A aquest nou – vell – vol mamprès, estic corroborant de primera mà, que per qualsevol narració, però molt més per aquelles que s’inspiren en fets històrics, la documentació és un dels seus pilars fonamentals. Fets, vestuari, arquitectura, costums, parla, dades, relacions... Tot conforma un embolic del que deus embeure’t i que conformarà els ciments de la ficció.

No és que siga açò algo nou per mi, però a este cas concret, per la quantitat d’informació – i de desinformació – que al voltant de l’època es maneja, s’està fent molt més patent de l’habitual.

Guió gràfic per “Al-Azraq” (2009-10). A vorer si és la definitiva...

martes, 2 de marzo de 2010

Reciclando vuelos



En la compañía estamos completamente imbuidos por el espíritu del reciclaje. Tan capaces somos de bebernos el licor de orujo de las uvas pasas, antes de servirlas en bandeja a las monjitas de la cercana misión, como de colocar el aceite sobrante de las latas de atún en los carburadores de los Dakota.

Por eso no es extraño que, de vez en cuando, viejas misiones abandonadas en pleno vuelo, sean retomadas con nuevos bríos y destinos distintos. Siempre con la esperanza de que este sea el periplo definitivo.

Esbozos para “Las Fábulas de los Escarabajos Txinkelih” (2010).

A la companyia estem completament imbuïts per l’esperit del reciclatge. Tan capaços som de beures el licor de brisa de les panses, abans de servir-les a les mongetes de la propera missió, com de col·locar l’oli sobrant de les llandetes de tonyina als carburadors dels Dakota.

Per això no és estrany que, de volta en quan, velles missions abandonades en ple vol, siguen represes amb nous brios i destins distints. Sempre amb l’esperança de que este siga el periple definitiu.

Esboç per “Las Fábulas de los Escarabajos Txinkelih” (2010).

jueves, 25 de febrero de 2010

Alzheimer

Y llegué al final – de hecho todavía no, esta tarde lo remato -. No fue tan larga la semana de reflexión, ni mucho menos como esperaba se desarrollase. Paseé, pensé, anoté – en forma de tebeo, eso sí -, encontré gente, sobre todo gente no prevista y que, sin saberlo, me hicieron “ver”. Y aún con mis dudas, que no desaparecen, sé donde estoy y hacia donde quiero ir. ¿Cuánto me va a durar? Quien sabe… Los próximos pasos serán fundamentales. Permanezcan en sintonía.

Cartel para la “I Jornada Demencia y Sociedad” que incluye el logo seleccionado (2010). A partir de estos elementos, he realizado la aplicación a la papelería y el resto del diseño gráfico.

I he aplegat a la fi – de fet encara no, esta vesprada ho remate -. No fou tan llarga la setmana de reflexió, ni molt menys com esperava es desenvolupés. He passejat, he pensat, he anotat – en forma de tebeo, això sí -, he trobat gent, gent no prevista i que, sense saber-ho, em feren “vorer”. I encara amb les meues dubtes, que no desapareixen, sé on estic i cap on vull anar. Quant va a durar-me? Qui sap... Els propers passos seran fonamentals. Romanen en sintonia.

Cartell per la “I Jornada Demencia y Sociedad” que inclou el logo seleccionat (2010). A partir d’estos elements, he realitzat l’aplicació a la papereria i la resta del disseny gràfic.

martes, 23 de febrero de 2010

Ave Fénix

Perdido. Toda la semana, sí. En busca de mi mismo. De lo que se cuece en mi interior desde ya hace mucho y que no acaba de encontrar salida. Y aunque ya sé lo que voy a hallar – o casi - al menos tener tiempo para darle orden, para ponerle nombre, para verlo ahí, frente a mí. Con dudas, con confusión, con miedos, con ganas – a veces - de tirar la toalla... Así, pero también con la intención de llegar a mis infiernos y desde allí, en una pirueta judeo-cristiana, redimirme y renacer.

Y no, a pesar de estar rodeado de ellos, no voy a saltar de ningún puente. Parafraseando a Bill Shankly, la Melchor Mombo Company no es una cuestión de vida o muerte: es algo más importante.

Apuntes del natural. Marruecos (2009). Mi primer intento en muchos años de trabajar tinta y pincel sin la red de seguridad del lápiz.

Perdut. Tota la setmana, sí. A la recerca de mi mateix. Del que es cou al meu interior des de ja fa molt i que no acaba de trobar eixida. I encara que ja sé el que vaig a encontrar – o quasi – al menys tenir temps per donar-li ordre, per posar-li nom, per veure’l aquí, front a mi. Amb dubtes, amb confusió, amb pors, amb ganes – de vegades – de tirar la tovallola... Així, però també amb la intenció d’aplegar als meus inferns i des d’ací, amb una cabriola jueu-cristiana, redimir-me i renàixer.

I no, a pesar d’estar envoltat d’ells, no vaig a saltar de cap pont. Parafrasejant a Bill Shankly, la Melchor Mombo Company no és una qüestió de vida o mort: és més important.

Apunts del natural. Marroc (2009). El meu primer intent en molts anys de treballar tinta i pinzell sense la xarxa de seguretat del llapis.

jueves, 18 de febrero de 2010

Venderse



Desde la acepción noble del término – si es que la tiene – puedo asegurar que nunca he sabido hacerlo. Aunque ahora mis balbuceos lo aparenten, que no os engañen, soy muy torpe para estas cosas y se han de alinear los astros para que pueda articular un discurso coherente en este sentido.

Por el contrario no me cuesta nada hacerlo con el trabajo de otros. En este caso, además, hay parte de mí en el proyecto, con lo cual me ejercito en esta disciplina, que tanto se valora desde su parcela crematística y tan poco desde su faceta de puro arte.

Díptico para “Eiximenis, el viatger de les mil paraules” (2009-10). Producción teatral de La Dependent para niños, que disfrutan igualmente los adultos. ¡Y solo dura cincuenta y cinco minutos! ¿Qué más se puede pedir?

Aquí se irán actualizando teatros y fechas de representación para los que estéis interesados.

Des de l’acepció noble del terme – si és que la te – puc assegurar que mai ho he sabut fer. Encara que ara els meus balbotejos ho aparenten, que no us enganyen, sóc molt desmanyotat per estes coses i s’han d’alinear els astres per que puga articular un discurs coherent en este sentit.

Pel contrari no em costa res fer-ho amb el treball d’altres. En este cas, a més, hi ha part meua al projecte, amb el que aprofite per exercitar-me a esta disciplina, que tant es valora a la seua parcel·la crematística i tan poc des de la seua faceta de pur art.

Díptic per “Eiximenis, el viatger de les mil paraules” (2009-10). Producció teatral de La Dependent per menuts, que gaudixen igualment els adults. I tan sols dura cinquanta cinc minuts! Què més es pot demanar?

Ací s’aniran actualitzant teatres i dades de representació pels que estigueu interessats.

Archivo del blog/ Arxiu del blog